2010-10-05 Fidelity rekryterar ny försäljningschef och fortsätter sin långsiktiga expansion i Sverige och Norden

​Fidelity öppnade sitt Nordenkontor i Stockholm för 14 år sedan och Norden har sedan dess varit en viktig marknad för Fidelity. Den nordiska verksamheten har under åren haft en väldigt bra utveckling. Idag samarbetar Fidelity med de flesta av regionens ledande distributörer, kapitalförvaltare och institutioner och förvaltar motsvarande ca 65 miljarder kronor åt de nordiska kunderna. Nu satsar Fidelity ytterligare på den nordiska marknaden genom att rekrytera Stefan Blomé. Stefans uppgift blir att leda arbetet med att ytterligare utveckla Fidelitys kundrelationer i regionen.

”Vår uttalade långsiktiga ambition är att generera kundvärde genom att vara ledande på moderna investeringslösningar och kundservice. Vi ser ett tydligt intresse för aktivt förvaltade produkter och vi märker att vår investeringsfilosofi, som bygger på en global, analysdriven förvaltning är mer aktuell än någonsin. Vi har en stark närvaro i Asien och på världens tillväxtmarknader vilket gynnar oss eftersom efterfrågan på dessa produkter ständigt ökar. Vi ser därför en fortsatt god möjlighet att utveckla samarbetet med distributörer och institutioner i Norden. Rekryteringen av Stefan Blomé är ett viktig led i denna utveckling”, säger Asgeir Thordarson, ansvarig för Fidelitys nordiska verksamhet.

Stefan Blomé kommer senast från en tjänst som VD för SPP Fonder AB där han också var ansvarig för extern distribution inom Storebrand Asset Management. Han har varit verksam i finansbranschen sedan 1997 och även arbetat med institutionell förvaltning och pensionsrådgivning.

”Jag är mycket glad över att få möjligheten att leda arbetet med att vidareutveckla de relationer som Fidelity så framgångsrikt byggt upp i Norden. Fidelity är ett mycket starkt varumärke och en oberoende och respekterad aktiv förvaltare med ett brett utbud av intressanta produkter inom ett flertal områden. Det som gör Fidelity så intressant är också att det är en ledande internationell aktör med ett tydligt lokalt fokus, vilket jag ser som en nödvändighet för att ytterligare utveckla samarbetet med nordiska investerare”, säger Stefan Blomé.

För mer information, vänligen kontakta:
Petter Edwinson, Marknads- och Kommunikationsdirektör
Telefon: 08-5052 57 00 eller e-post: petter.edwinson@fil.com.

Om Fidelity
Fidelity Investment Managers är ett oberoende bolag som grundades 1969 och verkar globalt på världens marknader utanför USA. Sedan starten bygger Fidelitys investeringsfilosofi på ett aktivt aktieurval baserat på en omfattande global bolagsanalys där fler än 600 analytiker och fondförvaltare är baserade runt om i världen. Fidelitys Stockholmskontor startades 1996. Fidelitys fonder erbjuds av ledande banker, försäkringsbolag och fonddistributörer. Fidelity förvaltar även fonder och mandat åt en rad olika kapitalförvaltare och institutioner.

Till redaktionen:
Ovanstående siffror avspeglar resurserna hos FIL Limited med dotterbolag, samt FMR LLC, ett närstående bolag, med dotterbolag. Källa: FIL och FMR Corp. 2010-06-30. Med analytiker avses partners, analytiker samt lands- och sektorsansvariga som behåller forskningsansvar, samt tekniska och kvantitativa analytiker som ingår i analysgrupperna. Med Fidelity/Fidelity Investment Managers avses FIL Limited, instiftat på Bermuda, och dess dotterbolag. Om inget annat anges kommer alla synpunkter från Fidelitys organisation. Utgiven av FIL Investments International (registrerat i England och Wales), godkänt och reglerat i Storbritannien Financial Services Authority. Alla åsikter avser tiden for skrivandet och kan ändras utan anmälan. SSL 1010N03

Taggar: