De finansiella rådgivarna utgör grunden för att förstärka förtroendet för den finansiella sektorn anser sparare i hela Europa

Trots den finanskris som har skakat om många banker och finansiella institutioner har 68 procent av den svenska befolkningen fortfarande förtroende för sin bank eller finansiella rådgivare. Det visar en ny undersökning från Fidelity. Dessutom är svenskarna de näst mest positiva i Europa till att betala för finansiell rådgivning.

I finanskrisens spår har Fidelity genomfört en undersökning kring européernas förtroende och kunskap om finansiella investeringar. Syftet har varit att förstå konsumenternas förväntningar på den finansiella sektorn och utifrån detta tydliggöra och skapa en grund för vad branschen måste göra för att förbättra kundernas förtroende för branschen. Undersökningen visar att förtroendet har fått sig en törn. Hela 32 procent av svenskarna hävdar att de har inget eller lite förtroende för sin bank eller närmaste finansiella rådgivare, vilket är lägst i hela Europa där genomsnittet ligger på 22 procent. Men det finns trots allt en tilltro till rådgivningen och systemet. Det här bevisas bland annat av hur man har fattat beslut om sina senast gjorda investeringar, 36 respektive 9 procent av de tillfrågade svenskarna i undersökningen grundade beslutet på professionell rådgivning från bank och försäkringsbolag respektive oberoende rådgivare. På europanivå var motsvarande siffror 39 respektive 9 procent. ”Vi har sett en förändrat konsumentbeteende, inte bara inom bank och finans, utan i samhället i stort. Den finansiella krisen har ytterligare skyndat på denna process. Kunderna är idag mer kritiska och krävande vilket ställer större krav på oss. Vi behöver tillmötesgå konsumenterna och förstärka förtroendet för den finansiella sektorn”, säger Asgeir Thordarson chef på Fidelity i Norden. Trots krisen och bristen på förtroende med bankerna och de finansiella rådgivarna har endast 29 procent av de svenska spararna flyttat sina tillgångar under de senaste åren. Av de som inte har gjort omplaceringar är det 15 procentenheter som planerar att flytta inom loppet av det närmsta året. I Europa är siffrorna något annorlunda, 25 procent har flyttat sina tillgångar, av de återstående som inte flyttat sina placeringar planerar bara 10 procent att göra så inom det närmsta året. Siffrorna, både de svenska och europeiska, tyder på att konsumenterna ser på sitt sparande långsiktigt. Undersökningen visar att personer med större tillgångar har flyttat sina tillgångar i större utsträckning än småsparare. Vidare visar undersökningen att svenska sparares kunskapsnivå, gällande finansiella placeringar, varierar mycket. 51 procent hävdar att de själva har mycket god eller ganska god kunskap om finansiella investeringar medan 49 procent har mycket dålig eller ganska dålig kunskap. Ändå säger 64 procent att de generellt sett fattar beslut kring sin ekonomi helt själva. När man tittar lite närmare på kunskapsnivån ser man att det till stor del handlar om förståelsen för det finansiella språket. Endast 6 procent av svenskarna anser att de har fullständig förståelse för de ord och begrepp som används medan 24 procent menar att de inte förstår. Undersökningen visar också att en majoritet, 61 procent, inte skulle köpa en finansiell produkt som de inte förstår, medan 11 procent inte bryr sig om detta så länge som deras finansiella rådgivare rekommenderar produkten. I undersökningen ser man dock att rådgivaren har en given roll. 52 procent av svenskarna, vilket är näst högst i Europa, menar att de är beredda att betala en avgift baserad på rådgivarens tid istället för att denne får en ersättning som bygger på de produkter som denne säljer. 56 procent tror att man på detta sätt får råd som är bättre anpassade till den egna finansiella situationen. Spararna värdesätter också valfrihet i produktutbudet. 67 procent av svenskarna anser att det är viktigt att deras bank eller finansiella rådgivare erbjuder ett brett utbud av sparformer från olika leverantörer. En viktig anledning är att kunna säkerställa bästa möjliga avkastning på sin portfölj. "Vi som bransch måste fokusera på att förstärka förtroendet, vilket vi exempelvis kan göra genom att förenkla och förklara våra sparprodukter på ett bättre sätt för kunderna. Vår undersökning visar också att kunderna vill ha kompetenta råd och ett brett produktutbud. Vi ser att det finns en bra möjlighet för banker och rådgivare att stärka relationen till sina kunder genom att visa att man utgår från de behov som undersökningen påvisar”, säger Asgeir Thordarson. * Undersökningen är gjord på uppdrag av Fidelity och genomförd av TNS-Sofres. I undersökningen är 9 000 personer i Europa tillfrågade, enligt följande fördelning: 500 intervjuer vardera i Sverige, Norge, Finland och Danmark, 1 000 intervjuer vardera i Belgien, Frankrike, Holland, Italien, Spanien och Storbritannien och Tyskland. Undersökningen genomfördes under perioden 14 december till 27 december 2009, datainsamlingen skedde online.

Taggar: