Fidelity lanserar en ny europeisk aktiefond – Fidelity Funds European Special Situations Fund

Fidelity International lanserar Fidelity Funds European Special Situations Fund, som är en aktiefond inom Fidelity Funds SICAV. Som fondens namn antyder kommer fonden att investera i företag där särskilda händelser eller förändringar förväntas påverka bolagets utveckling. Fonden har stor flexibilitet att investera där möjligheterna finns, oavsett bransch, land eller tillgångsslag. Investeringarna kommer främst att ske i östra, centrala och sydöstra Europa.

Fonden kommer att förvaltas av Fehim Sever som har arbetat som analytiker på Fidelity i 7 år, och som har 10 års branscherfarenhet. De senaste 12 månaderna har Fehim Sever förvaltat en liknande fond för kanadensiska investerare, vilket har gett en avkastning på 18,1 procent. Han har därmed slagit sitt jämförelseindex med 21,5 procent.

”Att fonden har friare placeringsregler innebär att den kan investera där möjligheterna finns och använda derivat för att skapa överavkastning även då det är turbulent på börserna”, säger Mike Nikou, VD för Fidelity International i norra Europa ”Investeringar och sparande handlar om långsiktighet, och i det långa perspektivet är Öst-, Central- och Sydösteuropa mycket intressanta regioner att investera i.”

Fehim Sever kommer att ha en koncentrerad portfölj med cirka 35 till 50 bolag. Han använder Fidelitys investeringsmodell med noggrann analys och bottom up-approach samt optimerar storleken på fonden för största möjliga handlingsfrihet.

Utvidga gränserna
Fidelity Funds European Special Situations Funds kommer att ha en geografisk spridning och investera i främst östra, centrala och sydöstra Europa, framförallt i Baltikum, Ryssland, Turkiet och Grekland. Här ser Fehim Sever attraktiva investeringsmöjligheter och starka strukturella drivkrafter för högre vinster på lång sikt. Upp till 20 procent kommer att investeras på marknader utanför Europa. På samma sätt som för andra fonder kan Fehim Sever använda derivat och andra finansiella instrument som finns tillgängliga under UCITS III-reglering i syfte att öka avkastningen i Fidelity Funds European Special Situations Fund.

”Fehim Sever var en av våra högst rankade analytiker och har bevisat sig som portföljförvaltare genom att visa fantastisk avkastning på sin fond under 2007. Vi är övertygade om att European Special Situations Fund har förutsättningar att generera god avkastning inom de närmaste åren, då den drar nytta av dels möjligheterna i de utvecklade europeiska marknaderna dels den extraordinära demografiska och ekonomiska utvecklingen i Öst-, Central- och Sydösteuropa”, säger Mike Nikou.

Utökar Fidelitys utbud av europeiska aktiefonder
Fidelity Funds European Special Situations Fund befinner sig på den övre delen av riskskalan i Fidelitys utbud av europeiska aktiefonder. Den är närmast jämförbar med Fidelity Funds - European Aggressive Fund, en annan europeisk aktiefond med större frihet i sina placeringar. Den årliga förvaltningsavgiften kommer att vara 1,5 procent och fonden kommer att säljas via svenska distributörer som banker, försäkringsbolag och nätmäklare.

Fidelity International Limited (“FIL”) och dess dotterbolag erbjuder investeringsprodukter och tjänster till privatpersoner och institutionella investerare utanför USA. Fidelity International Limited har totalt närmare 2000 miljarder kronor under förvaltning*.

Att notera. *30 september 2007