Fidelitys årskommentar för 2006 av Anne Sophie Girault: Aktiv förvaltning belönas 2006

2006 bjuder på en större utmaning att hitta investeringsmöjligheterna och strategier med inriktning på företagsanalys och större frihet gentemot index kommer sannolikt belönas. Företagsuppköp och fusioner lär förbli ett starkt inslag i marknaden även för 2006.

2005 - Förvillelsernas år Det kunde väl ha blivit ett stormigt år för aktiemarknaderna under 2005 som präglades av terroristattacker, orkaner, rekordhöga oljepriser och avtagande ekonomisk tillväxt. Till bilden hör även Frankrikes och Hollands nej till EU-konstitutionen, osäkerheten kring valet i Tyskland och inte mindre än sju räntehöjningar i USA hittills i år. Börskurserna ökade ändå under övervägande delen av året tack vare attraktivt värderade företag och stark omsättningstillväxt. Av världens 24 utvecklade aktiemarknader är det ingen som uppvisat en negativ utveckling det senaste året varav 18 av dessa hittills visat tvåsiffrig avkastning i lokal valuta[1]. Sammantaget nådde världens aktiemarknader sin högsta nivå på fyra år i november och befinner sig nu mindre än 20 % under toppnoteringen tidigt år 2000. I takt med att världens aktiekurser ökat med nära 70 % sedan bottenkänningen i mars 2003[2] har P/E-talen ändå sjunkigt markant under samma period. Under 2005 föll de globala P/E-talen under 17,5 för första gången sedan januari 1991[3] , som ett direkt resultat av att stigande vinster mer än väl kompenserade ökade aktiekurser. Det kan noteras att vinstillväxten totalt i aktiemarknaderna uppskattas till 14 % för 2005[4] och företag som levererat högre vinster än förväntat har också belönats i motsvarande mån av marknaden. Även andra starka drivkrafter i aktiemarknaden som återköpsprogram av egna aktier, kontantfinansierade företagsköp och stor efterfrågan för aktier med attraktiv utdelningspotential hos många företag, gav stöd åt kursutvecklingen under året. I den amerikanska statsobligationsmarknaden pressades de korta räntorna upp av den hårdare förda penningpolitiken. Alan Greenspan underströk också i ett tal vid en internationell monetär konferens i Peking att den långsiktiga avkastningsnivån i obligationsmarknaden inte kunde hålla jämna steg med den kortsiktiga trots tecken på ett gott ekonomiskt klimat, ökade räntor och stora budgetunderskott, vilket förklarar den utplanande avkastningskurvan i både USA och Eurozonen. I Storbritannien backade de långa avkastningsnivåerna under nivån för de korta, vilket resulterade i en negativ avkastningskurva. Vidare stabiliserades ränteskillnaden i den amerikanska företagsobligationsmarknaden mot statsobligationsmarknaden på en låg nivå, trots nedgraderingen av GMs och Fords kreditvärdighet som skedde under våren 2005. Globala utsikter för 2006 Utvecklingen av den globala BNP-tillväxten med hänsyn tagen till förd penningpolitik runt om i värden pekar mot att världsmarknadens olika ekonomiska cyklar sannolikt kommer att skiljas åt under 2006. Samtidig som BNP-tillväxten förväntas avta i USA från 3,6 % under 2005 till 3,3 % 2006 och i Kina från 9,4 % till 8,4 %, förväntas den globala ekonomiska tillväxten stabiliseras på 3,1 % under 2006 med tendenser till tillväxtökning i Europa. I USA pekar motstridigt konsumtionsstatistik, förväntningar på dämpat inflationstryck och mjukare uttalanden från Federal Reserve mot att den amerikanska räntan kan nå sin toppnivå tidigt nästa år. I Europa däremot är det inte uteslutet att Europeiska Centralbanken (ECB) höjer räntorna ytterligare samtidigt som Federal Reserve avslutar en period av stram penningpolitik. Storleken på ECB’s åtstramning av penningpolitiken förväntas trots allt bli begränsad på grund av svaga förväntningarna på ekonomisk tillväxt. BNP-tillväxten i Eurozonen beräknas stiga från 1,3 % under 2005 till 1,7 % 2006. Även i Storbritannien bör den ekonomiska tillväxten förbättras från 1,8 % till 2,2 % 2006 . Eftersom inflationsoron sannolikt är större än oron kring den ekonomiska tillväxten förväntas Bank of England hålla räntan oförändrad. Samtidigt antyder Bank of Japans halvårsrapport över landets ekonomiska aktivitet en förändring i penningpolitikens inriktning. Bankens nollräntenivå förväntas överges under de närmaste sex till 12 månaderna i takt med att Japan lämnar deflationsekonomin. Trots den kvarvarande osäkerheten kring råvarupriser, ekonomisk tillväxt och inflationstakt har de ledande ekonomiska indikatorerna förbättrats under de senaste sex månaderna, vilket är ett uppmuntrande tecken för aktiemarknaderna. Företagens vinsttillväxt beräknas dock minska från 14 % under 2005 till 12 % 2006 . Samtidigt som förväntningarna på vinsttillväxten är fortsatt hög är företagen pressade av dels krav på ökad försäljning, dels högre råvarupriser som i sin tur slår igenom i produktionskostnaderna. Investerarnas förmåga att identifiera företag med hög elasticitet i försäljningspriserna blir därmed sannolikt kritisk vid investeringsbedömningen. Ser man till investeringsstil var 2004 småföretagens år och 2005 året då förändringssignalerna visade sig. Nästa år kan komma att bekräfta tillväxt- och storföretagens ”come-back”. Eftersom dessa investeringssegment idag är attraktivt värderade kan noggrant utplockade aktier generera goda investeringsmöjligheter. Ytterligare en trend är den globalt låga spridningen av enskilda företags aktiekurser över och under sina respektive generalindex, ett mönster som väntas kvarstå i aktiemarknaden även under 2006. För investerarna utgör denna miljö en utmaning eftersom de behöver ta större risker för att slå index. Mycket talar för att ökat inslag av ”research”, större frihet att investera i aktier utanför index och fondförvaltarens personliga talanger blir avgörande framgångsfaktorer i fondförvaltningen under nästa år. Aktiemarknaden och företagsaktiviteterna i Europa Utsikterna för räntehöjningar inom ECB riskerar att minska intresset för de utvecklade europeiska marknaderna. Östeuropa däremot kan sannolikt även fortsättningsvis erbjuda intressanta noggrant utvalda investeringsmöjligheter. BNP-tillväxten förväntas stabiliseras på 5,3 % under 2006, vilket står sig bra i en jämförelse med de 1,9 % som förväntas i tillväxt inom EU under samma period . Samtidigt som BNP-tillväxttakten i Europa troligen förblir svag är Östeuropa en av få regioner där den ekonomiska tillväxten förväntas ta fart under 2006, vilket i sin tur erbjuder en god grund för företagsvinster. Faktum är att avmattningen i vinsttillväxt inte är lika uttalad i Europa som i USA, vilken förväntas minska från 16 % till 13 % under 2006. I Europa däremot blir troligen vinsttillväxten endast 1 % lägre nästa år räknat från 11 % 2005 Dessutom är Europeiska aktier attraktivt värderade dels vid jämförelser med deras egen värderingshistoria och med andra regioner både i fråga om P/E-tal och om utdelningsavkastning, dels vid jämförelser med andra tillgångsslag. Vidare har europeiska aktier en mycket attraktiv värdering jämfört med statsobligationer. Dessa små värderingsmått kan dock inte fullt ut återspegla vinsttillväxtpotentialen eller den grad av rekonstruktion som har genomförts inom europeiska företag. I slutet av år 2004 låg avkastningsnivån för eget kapital i europeiska aktier på 13,5 %, vilket var samma nivå som världsgenomsnittet. I slutet av november däremot ökade avkastningen på eget kapital till 16,1 % samtidigt som världsgenomsnittet endast ökade till 14,9 % . Företagsuppköp och fusioner har varit ett starkt inslag i Europa och resten av världen under 2005. Antalet företagsaffärer väntas även förbli högt under 2006. Europeiska företag beräknas i genomsnitt generera en fri kassaflödesavkastning på över 5 % under 2005 och motsvarande över 6 % nästa år, vilket är den högsta siffran på 20 år och mer än dubbelt så högt som det långsiktiga genomsnittet på 2,5 %. Företagen använder främst sitt fria kassaflöde till att belöna aktieägare med utdelningar och aktieåterköp. Vanligt är även att likviditeten används till företagsaffärer, verksamhetsinvesteringar och amorteringar. Det sistnämnda är det minst attraktiva alternativet givet företagens redan låga skuldsättningsgrad och det låga ränteläget. I takt med att investerarna förflyttar sitt intresse från investeringar med direktavkastning till investeringar i framtida tillväxt bör marknaden även fortsättningsvis belöna värdeskapande företagsuppköp och fusioner. Även i ett framtidsperspektiv bör sådana företagsaktiviteter vara fördelaktiga eftersom värderingarna är relativt attraktiva i den globala aktiemarknaden och än mer attraktiva i Europa, vilket i sin tur begränsar risken att köpare betalar överpris. Därtill har de flesta företagsaffärer som mål att investera i framtida tillväxt genom att öka sina marknadsandelar, uppnå högre priselasticitet och öka kostnadseffektiviteten i produktionen. Avslutningsvis kan konstateras att 74 % av genomförda företagsaffärer i Europa hittills i år betalats kontant. Marknaden belönar att likviditeten används och att en mer effektiv kapitalstruktur i balansräkningen skapas efter genomförd fusion. Begränsade utsikter till organisk tillväxt, attraktiva företagsvärderingar, stora kassaflöden och investerarnas aptit på företagsaffärer stöder sammantaget bilden av hög företagsaktivitet och möjligheter för aktiva fondförvaltare att hitta goda investeringsmöjligheter under 2006. London 14th December 2005 Anne Sophie Girault, Fondanalytiker För ytterligare information, kontakta: Petter Edwinson Marknadschef Norden Fidelity International Växeltelefon: 08-505 257 00 E-mail : petter.edwinson@fid-intl.com [1]Källa: RIMES, MSCI, 28/11/2005 [2]Källa: Datastream, MSCI World price index in local currency, 28/11/2005 [3]Källa: Datastream, 29/11/2005 [4]Källa: IBES, MSCI AC World, Datastream, 28/11/2005