Fidelitys kommentar till Kinas valutarevalvering : Kinesisk revalvering steg mot starkare valutor i hela Asien

De omedelbara ekonomiska effekterna av Kinas revalvering förväntas bli små. Frigörandet av Yuanens bindning till dollarn utgör däremot ett systemskifte som skapar stora förväntningar på fortsatta revalveringar av flera asiatiska valutor i framtiden, enligt Patrick Lo fondförvaltare på Fidelity.

Revalveringen av den kinesiska valutan Yuan den 21 juli är den första på tio år. Den försiktiga uppskrivningen om 2 % förväntas inte omedelbart påverka konkurrenskraften för den kinesiska exporten men kan väl få effekter för inhemskt näringsliv, enligt Patrick Lo, förvaltare av Fidelity Funds - China Focus Fund. - Även om revalveringen var måttlig blir jag inte överraskad om den ger direkt effekt på stora kinesiska börsnoterade bolag som har sin försäljning i Yuan, säger Patrick Lo. Trots att revalveringens vinnare återfinns bland företag som flygbolag, kraftbolag och några biltillverkare föredrar Patrick Lo tillväxtbolag på den inhemska konsumentmarknaden. Tonvikten lägger han på industriledande lågprisproducenter och framgångsrika företag i sektorer med höga etableringshinder. - Många av bolagen som framstår som revalveringens uppenbara vinnare är fundamentalt sett svaga i mina ögon. Jag står hellre fast vid bolag som vinner på robust långsiktig ekonomisk tillväxt på den kinesiska konsumentmarknaden, fortsätter Patrick Lo. Revalveringen av Yuanen förväntas även lyfta andra asiatiska valutor. Asiens centralbanker kan nu tillåta en uppvärdering mot västvalutorna utan att samtidigt förlora konkurrenskraft i förhållande till Kina. - Fortsatt spekulation kring ökade värden i de asiatiska valutorna kan betyda ökade valutainflöden till Kina, Malaysia och Hong Kong. Detta kan i sin tur påverka börserna i dessa länder positivt och möjligen även regionen i stort, säger Patrick Lo. Aktiemarknaderna regerade lugnt på revalveringen av Yuanen. Valuta- och räntemarknaderna visade större aktivitet med anledning av spekulationerna kring de asiatiska centralbankernas förmodade minskning av sina innehav i amerikanska tillgångar. - Fidelitys analytiker och förvaltare letar aktivt efter investeringsmöjligheter på plats i världens alla finansiella centra. Vår lokala närvaro och nära kontakt med företagen i Kina och Hong Kong har varit ett framgångsrecept i Asien under 40 år för miljoner av våra fondsparare, säger Mike Nikou, Nordenchef på Fidelity. För ytterligare information, kontakta: Mike Nikou Petter Edwinson Nordenchef Marknadschef Norden Fidelity Investments International Fidelity Investments International Växeltelefon: 08-505 257 00 Växeltelefon: 08-505 257 00 Mobil: 0708-28 66 16 E-mail: mike.nikou@fid-intl.com E-mail : petter.edwinson@fid-intl.com