Kommentar på den senaste tidens börsturbulens: ”Det är tiden, inte tidpunkten, som räknas!”

När aktiemarknaden är osäker är det naturligt att man oroar sig för hur detta påverkar värdet av ens placeringar. Många sparare frågar sig om de ska behålla sina aktiefonder eller om man ska sälja. De flesta experter är eniga om att man helst bör motstå frestelsen att ändra sina långsiktiga investeringar på grund av kortsiktiga rörelser på aktiemarknaden. Om individuella omständigheter och investeringsmål är oförändrade och man fortfarande har ett medellångt eller långt perspektiv kan det vara bäst att inte göra någonting. Mike Nikou, Nordenchef for Fidelity International, säger: ”Vi tror att den bästa strategin för investerare är att tänka långsiktigt och hålla fast vid sina placeringar, även om det kan vara frestande att sälja nu och köpa igen när läget stabiliserats. Det är dock viktigt att regelbundet gå igenom sin portfölj och kontrollera att den är väl balanserad när det gäller marknader, branscher, tillgångsklasser och företagsstorlek, så att risken är väl spridd.” Problemet med att försöka att pricka in rätt tid på marknaden De allra flesta investerare är eniga om att på lång sikt har aktieplaceringar överträffat avkastningen från bankkonto och ränteplaceringar. Investerarna vet också att aktiemarknaderna är utsatta för svängningar på kort sikt. Mike Nikou: ”Trots att marknadstiming låter bra i teorin är det svårt att få det att fungera i praktiken. Det beror på två faktorer: Precis som kraftiga ras på aktiemarknaderna tenderar att vara under begränsade perioder är det på samma sätt med uppgångarna. På grund av att dessa inträffar strax före eller strax efter ett ras är det sannolikt att en investerare missar de bästa tillfällena. Teoretiskt sett är den extra avkastning som du skulle kunna få faktiskt inte så stor och inte tillräckligt stor för att offra den avkastning du skulle gå miste om i fall det skulle gå snett. Det vill säga, att välja ”rätt” dag att investera på aktiemarknaden spelar förvånansvärt liten roll på lång sikt. Det är tiden, inte tidpunkten, som räknas!” Tabellen nedan visar hur placeringar påverkas av att missa de 10, 20, 30, 40 bästa dagarna jämfört med en permanent investering. 1996 – 2006 S&P 500 MSCI Nordic Fullt investerad 120.28 % 206.70 % Missat 10 bästa dagarna 37.24 % 52.83 % Missat 20 bästa dagarna -5.47 % -6.48 % Missat 30 bästa dagarna -32.20 % - 39.57 % Missat 40 bästa dagarna -49.03 % -59.58 % (Källa: Fidelity International, Market Data from 24/05/1996 to 25/05/2006) Fidelity’s grundlägande syn när marknaderna är mer volatila är: Grips inte av panik – säljer du när marknaden är låg kan du minska din avkastning på lång sikt. Använd aktiemarknaden endast för långsiktiga placeringar – en portfölj som är viktad mot aktier passar inte alla, t.ex. om målet är att betala nästa års semester. Sprid risken – diversifiera över flera olika marknader och branscher och överväg att spara en del av portföljen till räntebärande papper eller en likviditetsfond som har lägre riskprofil än aktiefonder, men också lägre avkastning, om spartiden är kort. Spara regelbundet – utjämna effekterna av volatilitet i portföljen genom att göra månatliga inbetalningar eller stegvisa investeringar på marknaden. Gå igenom portföljen regelbundet – man bör prata med sin rådgivare och se till att portföljen fortfarande passar sparmål och inställning till risk. Olika personer har olika behov. Om det finns frågor om vilken strategi som är bäst rekommenderar Fidelity International att man diskuterar alla alternativ med sin bank eller försäkringsrådgivare. Jörg Moberg Corporate Communications Norden Fidelity International Växeltelefon: 08-505 257 10 E-mail: joerg.moberg@fid-intl.com