Standard & Poor’s European Fund Awards 2005: Fidelity - Europas bästa fondförvaltare för andra året i rad

Fidelity, världens största oberoende fondförvaltare, har för andra året i rad tilldelats den prestigefyllda utmärkelsen ”Best Overall Investment Manager 2005” av Standard & Poor’s.

Det världsledande ratinginstitutet, Standard & Poor’s har tilldelat Fidelity utmärkelsen ”Best Overall Investment Manager 2005” för andra året i rad. Fidelity erhåller utmärkelsen med motiveringen; ”Överlägsen kontinuerlig prestation i fondförvaltningen på de största och mest konkurrensutsatta europeiska fondmarknaderna”. Standard & Poor’s utvärderar årligen Europas fondförvaltare enligt en metod som studerar fondernas avkastning under minst tre år i förhållande till den risk som fondförvaltarna tagit för att nå avkastningen, s.k. riskjusterad avkastning. För totalbedömningen genomför Standard & Poor’s även djupintervjuer med fondförvaltarna för en kompletterande kvalitativ utvärdering. Utvärderingen omfattar fonder registrerade i Frankrike, Spanien, Tyskland, Italien, Luxemburg och Storbritannien. - Vi tror anledningen till att vi fått utmärkelsen är vår ständiga strävan efter att hitta potential i företag som andra missar. Vår lokala närvaro och nära kontakt med företag har varit ett framgångsrecept i nästan 60 år för nära 19 miljoner fondsparare, säger Mike Nikou, Nordenchef för Fidelity. Priset delas ut av Standard & Poor’s vid en ceremoni i Monaco den 7 juli 2005. För ytterligare information, kontakta: Mike Nikou Nordenchef Fidelity Investments International Växeltelefon: 08-505 257 00 Mobil: 0708-28 66 16 E-mail: mike.nikou@fid-intl.com Petter Edwinson Marknadschef Norden Fidelity Investments International Växeltelefon: 08-505 257 00 Mobil : 0733-306909 E-mail : petter.edwinson@fid-intl.com