Fidelity lanserar US High Yield Fund

Report this content

Fidelity lanserar US High Yield Fund Stockholm 7 September 2001 - Fidelity Investments, världens största oberoende fondförvaltare, lanserade den 5 september 2001 US High Yield Fund. Fonden investerar i amerikanska företagsobligationer med hög risk som samtidigt har möjlighet till hög avkastning. Fonden har som mål att nå hög avkastning och snabb kapitaltillväxt. Fondförvaltare är Mark Notkin och fondens jämförelseindex är Merril Lynch High Yield Master Index. "US High Yield Fund passar investerare som vill ha attraktiva alternativ till traditionella ränteinvesteringar", säger Mike Nikou, ansvarig för Fidelity i Norden. "Fonden, som fokuserar på USA, erbjuder en stor bredd av investeringar och möjligheten till högre avkastning inom den attraktiva sektorn för företagsobligationer." Enligt CSI Research uppgår marknaden för investeringar högavkastande företagsobligationer i USA till 695 miljarder dollar 1) . US High Yield Fund fokuserar primärt på företag registrerade i USA. En mindre del kommer också att investeras i Storbritannien, Kanada, Holland och Luxemburg. Fonden investerar företagsobligationer som har en relativt lägre kreditvärdighet enligt de viktigaste ratinginstituten men samtidigt en högre avkastningspotential. Fidelity har en bred expertis och en lång erfarenhet av företagsobligationer både från USA och Europa. 30 erfarna yrkesinvesterare är enbart fokuserade på denna marknad. I Sverige distribuerar Fidelity förutom US High Yield Fund även European High yield Fund. Totalt säljs i Sverige åtta peningmarknadsfonder och räntefonder med olika löptid: Fidelity Funds Euro Bond Fund Fidelity Funds Euro Cash Fund Fidelity Funds European High Yield Fund Fidelity Funds International Bond Fund Fidelity Funds Sterling Bond Fund Fidelity Funds US-Dollar Bond Fund Fidelity Funds US-Dollar Cash Fund Fidelity Funds US High Yield Fund Fidelity International Limited, verksamma under namnet Fidelity Investments, erbjuder sparprodukter och spartjänster till individer och institutionella placerare på de största marknaderna utanför USA. Tillsammans med FMR Corp. of Boston, är Fidelity den största oberoende fondförvaltaren i världen med ett förvaltat kapital på 999,8 miljarder USD 2) . För ytterligare information, vänligen kontakta: Anders Edlund Corporate Communications Manager Nordic Region Fidelity Investments International, Representative Office Telefon: 08-463 11 65 Mobil: 0709-24 50 37 E-mail: anders.edlund@fid-intl.com CSI Research, 9/8-2001 Tillgångarna 30 juni 2001 inkluderar förutom FIL tillgångarna hos FMR Corp, ett amerikanskt företag och filial och dess dotterbolag. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/07/20010907BIT00220/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/07/20010907BIT00220/bit0001.pdf