Strategier för fondsparare

Report this content

Strategier för fondsparare - riskspridning och långsiktighet är nyckeln till framgång Stockholm 2004-03-24 - Att ha ett långsiktigt perspektiv på sitt fondsparande är ett generellt råd som de flesta sparare får. Statistik som sammanställts av Fidelity Investments visar att det hittills har varit ett klokt råd. Under en femtonårsperiod (1989-2003) överstiger den genomsnittliga årliga avkastningen 11 procent för den som investerat i svenska aktier (med utgångspunkt från OMX-index). För den som däremot missat de tio bästa dagarna stannar avkastningen på knappt 6 procent. För den som missat de 30 bästa dagarna under samma period blir avkastningen negativ (se bild 8 i presentationen i bifogad länk). - Det här pekar på svårigheten med att försöka pricka in marknadens svängningar. Det är därför det är viktigt att se sin investering i fonder på lång sikt. Sannolikheten att man prickar in de tio bästa dagarna eller exkluderar de tio sämsta är så liten att en sparare normalt tjänar på att vara investerad under hela perioden, säger Mike Nikou, ansvarig för Fidelitys verksamhet i Norden. Fidelity Investments anser att den bästa strategin för sparare är att ha en fondportfölj med bra riskspridning. Sparare bör förstå vilka innehav de har och varför innan de fattar beslut om sina investeringar. Till att börja med bör man sprida risken mellan och inom olika tillgångsslag som aktier och obligationer beroende på hur länge man vill vara investerad. Det är värt att notera att även om det förekommer perioder av nedgång har aktiemarknaden historiskt sett alltid rört sig mer uppåt än nedåt. Så har det varit genom såväl goda som dåliga tider, även under de finansiella kriser som inträffat under 1900-talet (Se bild 1). - Om man tittar på rullande femårsperioder mellan 1970 till och med 2003 har investerare i globala aktier haft positiv avkastning i 88 procent av fallen. Utökas detta till rullande tioårsperioder har investerare alltid haft positiv avkastning på sina globala aktier. Man bör alltid ha en spridning mellan aktier och räntebärande papper beroende på tidshorisont men sparar man långsiktigt har man tiden på sin sida, fortsätter Mike Nikou (Se bild 9). Enskilda länder och regioner rör sig ofta åt olika håll och att försöka pricka in nästa heta land eller region är enormt svårt. Det kan därför vara klokt att sprida risken på olika geografiska regioner. Därigenom kan man dra nytta av den positiva utveckling som finns i några regioner samtidigt som man inte tar lika stora risker som vid en satsning på enbart ett eller ett par länder eller regioner (Se bild 7). När det gäller bolagsstorlek har skillnaden i värdering mellan små/medelstora bolag och större bolag minskat under den senaste tiden. Det är därför troligt att man kan komma att hitta större skillnader i avkastning inom respektive storlekskategori, än mellan dem (Se bild 5). - För aktiemarknaden kan ett aktieurval baserat på en fundamental analys av bolags potential komma att ge ett större mervärde än ett övergripande val av branscher eller investeringsstil eftersom dessa kan komma att visa sig känsliga för förändringar, avslutar Mike Nikou. För ytterligare information, kontakta: Mike Nikou Petter Edwinson Executive Director, Nordic Region Sr Marketing Manager, Nordic Region Fidelity Investments International Fidelity Investments International Telefon: 08-505 257 01 Telefon: 08-505 257 03 E-mail: mike.nikou@fid-intl.com E-mail:petter.edwinson@fid-intl.com I Sverige distribueras Fidelitys fonder genom banker, försäkringsbolag och finansiella rådgivare. Fidelity International Limited, verksamt under namnet Fidelity Investments, erbjuder sparprodukter och spartjänster till individer och institutionella placerare på de största marknaderna utanför USA. Tillsammans med Fidelity Management and Research Corp. of Boston, är Fidelity den största oberoende fondförvaltaren i världen med ett förvaltat kapital på ca 1 139 miljarder USD. Tillgångarna 31 december 2003 inkluderar förutom Fidelity International Limited tillgångarna hos Fidelity Management and Research Corp. of Boston, ett amerikanskt företag och filial samt dess dotterbolag. CB17616 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/24/20040324BIT20300/wkr0006.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/24/20040324BIT20300/wkr0008.pdf Bilaga