Svenska fondsparare vill ha tillgång till externa fonder

Report this content

Svenska fondsparare vill ha tillgång till externa fonder Endast var tredje fondkund anser att de har tillgång till marknadens bästa fonder hos sin nuvarande bank, försäkringsbolag eller fondbolag. Enligt en ny undersökning av svenskars fondsparande, som genomförts av Temo på uppdrag av Fidelity Investments, anser endast 34 procent att de har tillgång till marknadens bästa fonder hos sitt huvudsakliga fondbolag. Samma undersökning visar att hela 79 procent skulle föredra att ha tillgång till utländska internationellt erkända fonder hos sin bank eller sitt fondbolag. Samtidigt är det endast 20 procent som svarar att de har blivit erbjudna att spara i externa fonder. - Undersökningsresultaten är i linje med våra erfarenheter från andra marknader i Europa. För att möta kundernas önskemål har allt fler europeiska banker de senaste åren börjat erbjuda sina kunder fonder från andra fondbolag i direkt konkurrens med sina egna fonder. Det har inneburit att de kunnat behålla kunder som annars skulle ha vänt sig till ett annat fondbolag, samtidigt som de har kunnat erbjuda en objektiv fondrådgivning, säger Mike Nikou, ansvarig för Fidelitys verksamhet i Norden. Flera svenska banker och försäkringsbolag erbjuder i dag externa fonder till sina kunder. En nyhet under det senaste året har bland annat varit fond-i-fondlösningar som innehåller en blandning av egna fonder och speciellt utvalda fonder från flera externa fondbolag. - Nya fond-i-fondlösningar har tagit stor del av fondflödena den senaste tiden. Jag tror dels att det beror på att sparformen är lätt att förstå, dels på att svenskar i högre grad vill ha tillgång till marknadens bästa produkter. I Temoundersökningen har hela 78 procent svarat att de föredrar fond-i-fondlösningar som innehåller internationellt erkända fonder, fortsätter Mike Nikou. För att öka svenskars kännedom om att de har tillgång till Fidelitys globala expertis hos flera svenska banker och försäkringsbolag startar Fidelity en annonskampanj med budskapet: "Världsledande fondförvaltning på gångavstånd". - Kännedomen om att man kan spara i fonder från internationellt erkända fondbolag hos svenska banker är fortfarande relativt låg bland den breda allmänheten. Med vår kampanj vill vi öka medvetandet om att Fidelitys globala expertis finns på bekvämt avstånd, avslutar Mike Nikou. För ytterligare information om undersökningsresultaten eller övriga frågor, kontakta gärna: Mike Nikou Petter Edwinson Executive Director, Nordic Region Sr Marketing Manager, Nordic Region Fidelity Investments International Fidelity Investments International Telefon: 08-505 257 01 Telefon: 08-505 257 03 E-mail: mike.nikou@fid-intl.com E-mail:petter.edwinson@fid-intl.com Information om undersökningen: Undersökningen genomfördes av Temo på uppdrag av Fidelity Investments. - 798 telefonintervjuer med fondsparare mellan 25 och 70 år - Temos rikstäckande telefonomnibuss - Genomförande i december 2003 I Sverige distribueras Fidelitys fonder genom banker, försäkringsbolag och finansiella rådgivare. Fidelity International Limited, verksamt under namnet Fidelity Investments, erbjuder sparprodukter och spartjänster till individer och institutionella placerare på de största marknaderna utanför USA. Tillsammans med Fidelity Management and Research Corp. of Boston, är Fidelity den största oberoende fondförvaltaren i världen med ett förvaltat kapital på ca 1 139 miljarder USD. Tillgångarna 31 december 2003 inkluderar förutom Fidelity International Limited tillgångarna hos Fidelity Management and Research Corp. of Boston, ett amerikanskt företag och filial samt dess dotterbolag. CB17028 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/12/20040212BIT00370/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/12/20040212BIT00370/wkr0002.pdf