Enkelhet får bestämma när konsumenten ska betala

En ny undersökning från Fidesmo visar hur svenskarna föredrar att betala. Trots en växande oro kring säkerhet, väljer konsumenter ändå betalsätt efter enkelhet när de handlar i butik. Samtidigt visar undersökningen att många fortfarande har låg kännedom om nya betalsätt - kort och faktura är fortfarande de bekväma alternativen.

Svenska fintech-aktören Fidesmo har, tillsammans med undersökningsföretaget Origo, kartlagt hur konsumenter i Sverige och Tyskland väljer att betala i butik och online. Trots en ökad rapportering om bedrägerier under de senaste åren, visar resultatet att det inte är säkerhet som väger tyngst när vi väljer betalsätt i butiken. Istället är det enkelhet som får avgöra vilket alternativ svenska konsumenter väljer.

Det är anmärkningsvärt att säkerhet inte står högre upp på svenskarnas agenda i tider som dessa. Namn, personnummer, adress och kontouppgifter verkar inte heller vara något större problem för oss svenskar att dela med oss av när vi handlar online eller i butik, säger Fidesmos vd Mattias Eld.

Undersökningen, som tillfrågat över 1000 konsumenter i både Sverige och Tyskland om hur de föredrar att betala online och i butik, visar tydligt att konsumenter prioriterar enkelhet. I butik är det till och med viktigare att det går enkelt, snabbt och smidigt att betala framför att det ska vara tryggt och säkert. Dessutom visar undersökningen att över 50% av svenska konsumenter känner sig trygga med att dela med sig av sin kontaktinformation, såsom telefonnummer och email, både i butik och online.

Betalkort och faktura är fortfarande de bekväma alternativen

Resultatet visar också att hälften av de svenska konsumenterna föredrar att betala med kort i butik framför andra betalmetoder; I Sverige väljer 44% av konsumenterna att betala med kontokort och 15% väljer kreditkort, 11% väljer fortfarande kontanter framför andra alternativ.

Trots att 83% av svenska konsumenter väljer kortbetalningar framför andra betalningsalternativ i butik, är det endast 52% som upplever kontokortet som tryggt och säkert. Det betalsätt som upplevs vara mest tryggt och säkert i butik är smarta accessoarer (67%), men trots detta verkar många svenska konsumenter fortfarande hålla fast vid det traditionella betalkortet när de handlar i butik.

Idag finns både säkrare och enklare betalsätt. Smarta accessoarer är ett av de säkraste sätten att betala på eftersom att det skapas unika tokens, kortnummer med tillhörande säkerhetsnycklar, för varje accessoar. Dessa tokens kan också endast användas i butik. Med betalkortet använder du samma kortnummer varje gång, både i butik och online, vilket gör det mer osäkert, säger Mattias Eld, vd på Fidesmo.

När det kommer till betalningar online föredrar flest konsumenter i Sverige att betala med Swish (20%) eller faktura (19%). Faktura är också det betalsätt som upplevs vara mest tryggt och säkert att betala med online, samtidigt som direkttransaktioner (Swish) är det betalsätt som svenska konsumenter anser vara enklast.

Låg kännedom om smarta accessoarer

De senaste åren har betalningar via smarta accessoarer, det vill säga kontaktlösa betalningar med till exempel ring eller klocka, vuxit. Men trots trenden visar undersökningen från Fidesmo att det fortfarande är många konsumenter som har låg kännedom om smarta accessoarer.

Medan 88% känner till Swish är det endast 29% som svarar att de känner till smarta accessoarer. Samtidigt har de yngre bättre koll, 29% av svenska konsumenter i åldrarna 18-29 känner till smarta accessoarer vilket är mer än de tyska konsumenterna i samma ålder (22%). Konsumenter över 55 år har lägst kännedom om smarta accessoarer.

Svenska konsumenter väljer gärna bort kontanter men har dålig koll på kontaktlösa betalningar. Det är tydligt att många konsumenter ännu inte har insett fördelarna med smarta accessoarer, trots att det funnits på marknaden sedan 2015. Att våga byta ut betalkortet är förmodligen nästa beteendeförändring vi kommer att se, säger Mattias Eld.

Äldre gillar enkelhet med smarta accessoarer

Trots att undersökningen som Origo genomfört visar att konsumenter över 55 år har låg kännedom om smarta accessoarer, visar användardata från Fidesmo något annat. Denna målgrupp är nämligen minst lika drivande som andra konsumenter när det kommer till användningen av smarta accessoarer kopplade till Fidesmo Pay.

Vi ser att intresset ökar hos äldre konsumenter. Detta talar för att de föredrar en enklare och renare betalupplevelse än vad andra kan erbjuda. Och smarta ringar är ju enkelheten själv, så vi är inte förvånade över att detta betalsätt passar både en äldre och yngre målgrupp, kommenterar Mattias.

Fidesmo ser en markant tillväxt på uppkopplade ringar hos alla åldersgrupper. De uppkopplade ringarna står idag för merparten av alla transaktionerna på plattformen. Det är en trend som de tror kommer fortsätta växa under de kommande åren i takt med att allt fler konsumenter upptäcker uppkopplade accessoarer och vågar testa dem i butik.

Om undersökningen:

• Undersökningen genomfördes av Origo Group under april-maj 2022
  • Syftet med undersökningen har varit att förstå hur konsumenter gör sina köp, online och i butik
  • Totalt deltog 1045 respondenter i undersökningen;
    • 527 personer i Sverige, varav 51 % män och 49 % kvinnor
    • 518 personer i Tyskland, varav 50 % män och 50 % kvinnor
    • Respondenterna har ett åldersspann på mellan 15-54 år

Johan Sandelin Ekelund
VP Strategy and Growth
+46 (0) 733446616
johan.ekelund@fidesmo.com

Om Fidesmo

Fidesmo möjliggör framtidens betalsätt och kontaktlösa tjänster genom NFC-teknik. Sedan 2019 har Fidesmo kopplat ihop traditionella banker och aktörer med moderna accessoarer för att påskynda användningen av uppkopplade wearables. Visionen är att kunna erbjuda varje konsument möjligheten att blippa, betala och identifiera sig på det sätt som passar dem bäst. Idag finns Fidesmo tillgängligt på mer än 30 marknader och via fler än 20 olika aktörer såsom VISA, Mastercard och Curve.

Läs mer på fidesmo.com