Fidesmo är nu integrerat i Samtrafikens nya standard för kollektivtrafikbiljetter

Stockholm, 23e oktober 2019 - Möjlighet för fler ID-bärare inom kollektivtrafiken öppnas upp när Fidesmo nu integreras i Samtrafikens nya BoB-standard.

Fidesmo är nu fullt integrerat i Samtrafikens nya standard för kollektivtrafikbiljetter (ibland kallat BoB). Fidesmos roll i BoB-ekosystemet är att göra det möjligt att på ett säkert, tydligt och kvalitetsprövat sätt integrera bärare utgivna av tredje part. Alla bärare som kan kopplas till Fidesmo kan i och med denna integration också vara en del av biljettsystem baserade på BoB-ekosystemet. Detta innebär att respektive trafikhuvudman, genom en mindre integration, kan göra det möjligt för sina resenärer att resa med andra ID-bärare än deras egna lokala kort.

Samtrafiken och Fidesmo ingår nu i ett samarbetsavtal fram till sista juni 2020 för att testa denna tredjepartslösning. Det är fritt fram för trafikhuvudmän att hoppa på projektet.

- Vi välkomnar det här samarbetet som kommer att bidra till vår strävan att göra resor med kollektivtrafik smidigare och enklare, säger Johan Hammar, Objektägare för Standarder på Samtrafiken. Den teknik som kommer användas baseras på den senaste specifikationen för ID-baserat resande enligt branschens Biljett-och Betalstandard, BoB.

- Att vara en del av framtida kollektivtrafiksystem har varit en del av Fidesmos vision ända sedan företaget grundades. I och med att BoB har tagits fram som en öppen och flexibel standard med ett ekosystem i åtanke, har den möjligheten nu öppnat sig!, säger Mattias Eld, VD för Fidesmo.

Exempel på produkter som kan kopplas till Fidesmo, och därmed kan användas som bärare i BoB ekosystemet, inkluderar klockor från Ur&Penn, Triwa och Berg Watches, samt kort för olika passersystem.

Marie Lundberg, Sales Manager Nordics and Baltics, Fidesmo
marie.lundberg@fidesmo.com

Johan Hammar, Objektägare för Standarder, Samtrafiken
johan.hammar@samtrafiken.se

Om
Fidesmo gör det möjligt att ansluta betalkort och andra kontaktlösa tjänster till kort, klockor och wearables. Affärsvärlden och NyTeknik satte Fidesmo på 33-listan, som ett av Sveriges hetaste, nya teknikföretag 2017, 2018 och 2019. Utöver betalningslösningar genom Fidesmo Pay erbjuder Fidesmo även biljetthantering för kollektivtrafik, kontor/hotell/bilnycklar och kryptonycklar i sitt ekosystem av tjänster. Läs mer om oss på fidesmo.com

Samtrafiken gör kollektivtrafiken smartare. Vi skapar mervärde för hela branschen genom att koppla samman landets offentliga och privata trafikaktörer, koordinera hela landets kollektivtrafikdata samt utveckla och förvalta biljett- och betalstandarder. Genom Samtrafiken ges möjlighet att kombinera och sälja både egna och andras reseutbud. Tillsammans når vi längre.