Fidesmo lanserar YubiKey NEO som är uppkopplad med Fidesmo

Fidesmo börjar idag sälja YubiKey NEO med Fidesmo på shop.fidesmo.com. YubiKey NEO är ett USB-minne med en världsledande lösning för säker inloggning till mobiler och datorer. En YubiKey NEO med Fidesmo kan läsas och uppdateras med mobilen eller över internet. Det kan också användas för att nå hela Fidesmos ekosystem av tjänster.

– Vi har länge imponerats av Yubico och är glada att koppla upp YubiKey NEO med Fidesmo. Våra användare kan nu välja om de vill nå sina Fidesmo-tjänster med ett kort eller med ett USB-minne. Detta är ett viktigt steg för att bygga Fidesmos ekosystem, säger Mattias Eld, medgrundare och VD för Fidesmo.

Yubico grundades 2007 för att göra internet säkrare. Deras YubiKey är marknadens enklaste, minsta och säkraste tvåfaktorslösning för att skydda internetidentiteter. Den används av över 60 000 kunder, miljontals privatpersoner och åtta av världens tio största Internet-företag. YubiKey är så kallad tvåfaktorsautentisering på internet. Det innebär att du behöver ansluta din YubiKey i USB-porten när du anger ditt användarnamn och lösenord för att logga in. YubiKey NEO kommunicerar också via NFC med mobiltelefonen. Samma YubiKey kan användas på flera datorer och mobiler och för alla dina konton.

YubiKey NEO med Fidesmo kan användas för att nå alla anslutna tjänster. Ekosystemet växer hela tiden och snart kan du samla dina kollektivtrafikbiljetter, tillgång till hyrbilar, garage, hotellrum, gym, eller stamkort på fik med mer på ett kort eller YubiKey som är uppkopplat med Fidesmo.

Fidesmo vann SESAMES Award för bästa tjänst inom transportsektorn på mässan CARTES SECURE CONNEXIONS i Paris och pris för mest innovativa idé för MIFARE-teknologin i Mifare Awards som arrangerades av NXP Semiconductor. Fidesmo har tilldelats VINN NU-finansiering av Vinnova.

För mer information

Mattias Eld, VD och medgrundare, Fidesmo, mattias.eld@fidesmo.com eller +46 73 078 73 07

Vi vill ersätta alla dina kort med ett enda kort eller annan enhet som är uppkopplat med Fidesmo. Med Fidesmo kan du använda samma kort för många olika tjänster, till exempel för att logga in i Google appar och digitala tjänster (med PGP och OTP), som nycklar för bilpoolen Sunfleet eller för dina bitcoins via Ledger. Vi utökar hela tiden ekosystemet med nya tjänster. Ett kort eller en enhet som är uppkopplat med Fidesmo kan läsas och uppdateras från mobiler eller Internet. Du kan lätt lägga till nya tjänster. Just nu erbjuder vi kort, YubiKey och implantat som är uppkopplat med Fidesmo, men vi kopplar snart upp nya enheter som till exempel armband och klockor.

Fidesmo grundades 2013 och har sitt huvudkontor i Stockholm och ett kontor i Madrid. Läs mer på fidesmo.com.