Nu kan du ha bitcoins på Fidesmos smarta kort

Ledger och Fidesmo gör det möjligt att ha bitcoins på Fidesmo-korten för att förenkla att ha med sig och använda bitcoins. Det blir en ny tjänst i Fidesmos ekosystem för smarta kort.

- Ledger erbjuder hårdvara och mjukvara för att konsumenter och företag ska kunna bli sin egen bitcoinbank, med säker och enkel tillgång till sina pengar, förklarar Eric Larchevêque, VD på Ledger. Vi valde att integrera med Fidesmos smarta kort för att skapa vår nästa lösning, Ledger Unplugged, en mobil plånbok som underlättar säkra bitcointransaktioner. Du behöver bara hålla Ledger Unplugged till mobilen för att styra och använda dina bitcoins.

- Fidesmo smarta kort kan ersätta många av dina nuvarande kort och ge dig nya tjänster. Vi är stolta över att alla våra användare nu kan ha bitcoins på sitt smarta kort. Vi fortsätter att lägga till tjänster till nytta för alla i ekosystemet, säger Mattias Eld, en av grundarna och VD för Fidesmo.

Ledger är en fransk startup som syftar till att göra bitcoin säkra och tillgängliga för alla. De är en viktig aktör i det internationella ekosystemet kring bitcoin. Under de senaste månaderna har de framgångsrikt lanserat Ledger Nano och Ledger HW.1 i mer än 60 länder. Företaget har kontor och showroom i Paris, Vierzon (Frankrike) och San Francisco. Se www.ledger.co.

Med Fidesmo kan samma kort användas för flera tjänster, som kollektivtrafikbiljetter, som nyckeln till hotellrummen, gym, hyrbilar, eller som ett medlemskort, lånekort och mer. Kortet kan uppdateras och läsas från din telefon eller Internet. Vi utökar vårt ekosystem för att ge dessa fördelar till alla. Tekniken bygger på en app, en backend och programvara på kortet. Tjänsten erbjuds för närvarande i kort, men kan också finnas i smarta klockor eller andra smarta enheter.

För mer information

Mattias Eld, vd och medgrundare, Fidesmo, mattias.eld@fidesmo.com eller +46 73 078 73 07
Nicolas Bacca, CTO, Ledger, nicolas@ledger.fr eller + 33 6 30 79 86 54

Fidesmo erbjuder smarta kort som kan uppdateras från mobiler eller internet. Först ut i Fidesmos ekosystem är nyckelhantering för bilpoolen Sunfleet och cykelparkeringen Triply.se. Ambitionen är att lägga till många nya tjänster, bland annat för att förenkla för kollektivtrafikbiljetter. Fidesmo grundades 2013 av Mattias Eld, Petter Arvidsson och Miguel Cardo och har sitt huvudkontor i Stockholm med ytterligare kontor i Madrid och Berlin. Läs mer på fidesmo.com.