Sunfleet och Triply.se först ut i Fidesmos ekosystem med smarta kort

Sunfleet och Triply.se har nu börjat använda Fidesmos smarta kort. Korten kan uppdateras över nätet och mobiler, de kan läsas av mobiler och användas för flera tjänster. Sunfleet och Triply.se blir först i Fidesmos ekosystem med smarta kort.

– Sunfleet vill hjälpa våra kunder att komma fram. Vår nya bilnyckel blir ett kort från Fidesmo för att kunderna ska få tillgång till bilarna på enklaste möjliga sätt, säger Olof Holmgren, affärsutvecklingsansvarig på Sunfleet.

– Vi är stolta över detta förtroende från Sunfleet och från Thinktrain för tjänsten Triply.se. Vi ser framemot att ge deras kunder fördelarna med våra smarta kort som kan uppdateras och läsas av mobiler samt användas för flera tjänster. Vårt mål är att Fidesmokortet ska ersätta många av dina nuvarande kort, säger Mattias Eld, medgrundare och VD för Fidesmo.

Sunfleet vill alltid vara det enklaste sättet att ge folk tillgång till bil utan nackdelarna med att äga den. Den nya bilnyckeln (som är ett kort) uppdateras så att det kan användas för att öppna bildörren till rätt bil. Sunfleet har över 1 000 nyservade, välstädade, miljöklassade Volvobilar på närmare 50 orter i Sverige.

Thinktrain driver Triply.se för att förenkla att ställa bilen hemma och cykla istället. Därför gör de det enkelt för kommuner att erbjuda låst cykelparkering som man får tillgång till med sitt kort. Triply.se erbjuder trygga, säkra och bekväma cykelgarage i Malmö, Lund, Växjö, Örebro, Borås och snart Trelleborg. Se triply.se.

Fidesmokortet kommer att användas för många fler tjänster, kanske för kollektivtrafikbiljetter, som nyckel till hotellrum, gym, eller som stamkort på fik med mera. Man kan använda samma kort för alla anslutna tjänster, det vill säga åka tunnelbana med bibliotekskortet eller öppna hyrbilen med kaffekortet. Teknologin bygger på en app, en backend och mjukvaran i ett kort. Tjänsten erbjuds i kort men i framtiden kanske också i smarta klockor eller andra smarta enheter.

Fidesmo vann SESAMES Award för bästa tjänst inom transportsektorn på mässan CARTES SECURE CONNEXIONS i Paris och pris för mest innovativa idé för MIFARE-teknologin i MIFARE Awards som arrangerades av NXP Semiconductor. Fidesmo har tilldelats VINN NU-finansiering av Vinnova.

Fidesmo erbjuder ett smart kort som kan uppdateras från mobiler eller Internet. Först ut i Fidesmos ekosystem är nyckelhantering för bilpoolen Sunfleet och cykelparkeringen Triply.se. Ambitionen är att lägga till många nya tjänster, bland annat för att förenkla för kollektivtrafikbiljetter. Fidesmo grundades 2013 av Mattias Eld, Petter Arvidsson och Miguel Cardo och har sitt huvudkontor i Stockholm med ytterligare kontor i Madrid och Berlin. Läs mer på fidesmo.com.