Coronapandemi i fokus på Film&TV-Producenternas årsstämma

Nya styrelser valdes idag på Film&TV-Producenternas årsstämma. Stämman dominerades i hög grad av den pågående pandemin.

– Det är ett allvarligt läge för våra medlemsbolag, säger Eva Hamilton, ordförande för Film&TV-Producenterna.

FilmTVProducenternas nya styrelse Frn vnster frsta raden Eva Hamilton Anders Knave Cornelia Opitz Rickard Edholm Tesso Akander
Frn vnster andra raden Anders Sundberg Claes Leinstedt Martiha Norstedt Petra Mhl Jan Blomgren
Film&TV-Producenternas nya styrelse. Från vänster första raden: Eva Hamilton, Anders Knave, Cornelia Opitz, Rickard Edholm, Tesso Akander. Från vänster andra raden: Anders Sundberg, Claes Leinstedt, Martiha Norstedt, Petra Måhl, Jan Blomgren

Idag hölls årsstämma i Film&TV-Producenterna, film- och tv-produktionsbolagens branschorganisation. Stämman hölls digitalt, via videolänk. Vid stämman valdes bland annat nya styrelser. Till ny ordförande för föreningens film- och dramasektion valdes Jan Blomgren, som ersätter avgående Charlotta Denward.

– Det är med stor uppskattning som vi tackar Charlotta för hennes viktiga insatser för Film&TV-Producenterna och för hela branschen. Med Janne får film- och dramasektionen en utmärkt efterträdare och representant, säger Eva Hamilton, ordförande för Film&TV-Producenterna.

Stämman kom i övrigt att präglas av den pågående coronakrisen. Föreningen skickade idag en uppdaterad lägesrapport till regeringen som även innehåller en utvärdering av regeringens stödåtgärder.

– De generella stödåtgärderna är inte anpassade för vår bransch och krispaketet till kulturen omfattar inte produktionsbolagen. Produktionsbolagen hamnar mellan stolarna. Nu krävs riktade insatser till film- och TV-produktionen, säger Eva Hamilton.

Bland de åtgärder som föreningen lyfter finns produktionsincitament för film och TV.

– En konsekvens av coronakrisen är att alla utlandsinspelningar har ställts in. Nu finns en möjlighet att ta hem dessa produktioner, med positiva effekter både för vår bransch och många servicebranscher som idag lider svårt av pandemin. Men då krävs att regeringen inför samma typ av produktionsincitament som finns i övriga Europa, säger Eva Hamilton.

Bilagor:

• ”Lägesuppdatering och utvärdering av åtgärder med anledning av Covid-19” brev till finansminister Magdalena Andersson, näringsminister Ibrahim Baylan och kulturminister Amanda Lind.
  • Nya styrelser i Film&TV-Producenterna.

SE BILAGORNA FRÅN FILM&TV-PRODUCENTERNA UNDER DOKUMENT OCH LÄNKAR

För mer information kontakta:

Eva Hamilton, ordförande                                                   070 - 851 77 50

Film & TV Producenterna
info@filmtvp.se

Film&TV-Producenterna är branschorganisationen för produktionsbolag i Sverige som producerar långfilm, dokumentärfilm, TV-program och/eller reklamfilm. Organisationen syftar till att tillvarata medlemmarnas ekonomiska intressen och företräda medlemsbolagen i frågor som rör villkoren för produktion och exploatering av film, tv och reklamfilm. För mer information: filmtvp.se