Här är alla vinnare på Roygalan 2012

Nu är årets Roystatyetter utdelade och här är hela vinnarlistan.

Folkets Pris (årets bästa reklamfilm enligt svenska folket)

BerntzonBylund – Kia Motors – ”Kia cupen Tricksaren”

Bästa reklamfilm

Jesper Kouthoofd inc  för Lotto - ”Metroman”

Juryns motivering: Årets bästa reklamfilm är ett lysande exempel på en stark (och helt vansinnig) grundidé, som bara förbättras i varje steg genom hela produktionen; till ett Briljant slutresultat. Från casting, foto och regi till scenografi och specialeffekter. Allt stämmer! Ett enda långt skönt skratt genom hela filmen. Som jury är det en njutning att få belöna ett sådant här bidrag.

Bästa Reklamfilmsregissör

Traktor för Com Hem-”Äventyret”, Malaco – ”Köket” samt Poolia- ”Historiska felrekryteringar”

Juryns motivering: Dina filmer är skapande med en diamantslipares precision. Varje facett har fått sin exakta proportion och resultatet kan inte bli annat än briljant. Vi tänker på timingen av repliker, musiken och castingen- ja du lyckas till och med regissera fram ett vansinnigt roligt uttal. Sammantaget gör det dina filmer så lätt att tycka om, och dig till ett givet val för juryn.

Bästa Reklamfilmsfotograf

Linus Sandgren – Hennessy – ”Manny Paquiao”

Juryns motiveringÅrets bästa fotograf utses i år till en skicklig yrkesman, som med smart användning av djärva färger och en stil, som rakt igenom filmen håller blicken fast med spänning och beundran för hantverket. Helt enkelt väl genomtänkt och snyggt.

Bästa Animation

Against all odds – Aides – “Smutley”

Juryns motivering: Med ett sinne för detalj, stil och timing utmärker sig denna film där vi kastas ut i stor osäkerhet om vad som ska ske i nästa scen. Kontrasten mellan naivt och barnförbjudet skapar en avväpnande hu­mor inför filmens allvarliga budskap och gör detta skickliga hantverk och djärva hyllning till klassisk animation till en värdig vinnare!

Bästa Visual Effect

The Chimney Pot – Lotto – “Metroman”

Juryns motivering: Storytelling och väl avvägd teknik i perfekt harmoni. 100% trovärdigt och utan att ta onödig fokus.

Bästa Interaktiva Reklamfilm

Camp David Film & North Kingdom – Only – ”The Liberation”

Juryns motivering: Med den enkla upplevelsen av att när du vill kunna välja vad du vill så visar årets vinnare hur internetförsäljningen når en ny dimension. Vi inspireras av ett såväl sinnrikt och underhållande grepp i denna oöverträffade kombination av film, mode och shopping.

Årets Royalty

Sara Haag – Reklamfilmsregissör

Jurymotivering: Vår bransch ser sig gärna ligga i framkant och söker hela tiden det nya och moderna - ändå stänger vi år efter år ute hälften av talangen och hälften av idéerna. Men det finns lysande undantag från normen som borde kunna få folk att vakna upp. I år delar Film och TV-producenterna ut sin Royalty till en person som med humor och fingertoppskänsla regisserar filmer för Telia, Ving, Ikea, Tele2, AMF Pension och många fler. Genom sitt värv, men också genom sitt personliga engagemang i frågan inspirerar hon vår bransch att riva glastak och nya regissörer att gå i hennes fotspår.

För mer information: Henrik Eriksson, 070-768 81 47, henrike@henrikhenrikfilm.se

Film&TV-Producenterna är en branschorganisation för produktionsbolag i Sverige som producerar långfilm, dokumentärfilm, TV-program och/eller reklamfilm. Organisationen syftar till att tillvarata medlemmarnas ekonomiska intressen och företräda medlemsbolagen i frågor som rör villkoren för produktion och exploatering av film, tv och reklamfilm. För mer information: www.filmtvp.se