Klart med direktiv och referensgrupp till ny filmutredning

Film&TV-Producenterna har tillsatt en utredning om den svenska filmpolitikens framtid. Nu presenteras direktiven och referensgruppen för utredningen som leds av särskilda utredaren Bengt Toll, tidigare VD på Svenska Filminstitutet. Utredningen ska ange konkreta förslag till åtgärder och en handlingsplan för framtiden. Utredningen ska redovisas senast den 15 oktober 2013.

Film&TV-Producenterna har beslutat att utreda den svenska filmpolitiken efter nuvarande filmavtals utgång, från 2016 och framåt. Uppdraget till särskilda utredaren Bengt Toll omfattar den långsiktiga finansieringen av utveckling, produktion och lansering av svensk film och tv-drama. Bakgrunden är att det nuvarande systemet har många år på nacken och tidigare utredningar visar på behov av förändringar. Dels på grund av det förändrade medielandsapet med digitala utvecklingen dels på grund av den svaga ekonomin i produktionsledet.

– Problematiken har lyfts fram förr. Man kan säga att den här utredningen tar vid där tidigare utredningar har avslutats. Vi ska blicka framåt, hitta lösningar och komma fram till en konkret handlingsplan för framtiden, säger Bengt Toll.

Toll kommer under arbetets gång att samråda med en branschsammansatt referensgrupp.

- Referensgruppen representerar både bredd och komptens, vilket är viktigt för oss och utredningens legitimitet. Inga personer ur våra styrelser ingår, utan personerna i referensgruppen representerar endast sig själva, säger Björn Rosengren, ordförande för Film&TV-Producenterna.

Direktiv i sin helhet och referensgrupp bifogas separat.

Bengt Toll, särskild utredare, 070-881 91 69
Björn Rosengren, ordförande, Film&TV-Producenterna,  070-714 11 11
Johan Holmer, generalsekreterare, Film&TV-Producenterna, 070-467 12 67

Direktiv

Som utredare har utsetts Bengt Toll, som närmast har bakom sig ett utredningsuppdrag för Rådet för Kulturella och kreativa näringar, vilket i februari i år resulterade i rapporten ”Fördubblingen – Filmen i de kreativa och kulturella näringarna”

Bengt Toll har en gedigen erfarenhet av film- och tv-produktion och har ett brett internationellt kontaktnät. Bengt Toll är medlem av den Europeiska Filmakademin och har en bakgrund bland annat som ordförande för Cine Regio (den europeiska organisationen för regionala filmfonder), International Executive på Film i Väst och VD för Svenska Filminstitutet.

Bakgrund

Film är en viktig kulturform med bred folklig förankring som speglar vår samtid som berikar oss socialt och kulturellt. Filmen är också en viktig näring som sysselsätter många människor, som stimulerar kreativitet och ekonomisk utveckling och som främjar kulturellt och ekonomiskt utbyte med andra länder.

De senaste åren har flera svenska filmer och dramaserier fått stor uppmärksamhet i världen, vilket har öppnat dörrarna för ny svensk film och tv-dramatik, både i Sverige och internationellt. Nya talanger och nya röster har bidragit till att det idag finns en stor konstnärlig och kreativ potential i svensk film.

Film och tv-drama ses idag också i en omfattning som aldrig tidigare.  Modern teknik och nya distributionsformer skapar förutsättningar för att nå publiken på nya sätt och möjliggör nya typer av samarbeten och finansiering. Internationella samproduktioner och växelvis film- och tv-produktion har skapat en större dynamik i branschen och en bredare plattform att agera utifrån.

Samtidigt är ekonomin i produktionsledet mycket svag, vilket går ut över utvecklingen av svensk film på både kort och lång sikt.

Uppdraget

Utredningsuppdraget omfattar den långsiktiga finansieringen av utveckling, produktion och lansering av svensk film och tv-drama efter 2015.

Utredarens uppdrag är att ta fram konkreta förslag som möjliggör nödvändiga förändringar och som skapar bästa möjliga förutsättningar för en modern, stark och självständig utveckling och produktion av kvalitativ film och tv-dramatik i Sverige, såväl produktioner som vänder sig till en bred publik som mer konstnärligt utmanande verk.

Utöver de källor och analyser som redan finns, t.ex. Olsberg SPI:s ”Future Policy and Strategy for Sweden's Film Sector” och Mats Svegfors ”Vägval för svensk Film”, ska utredningen särskilt beakta ekonomin i de olika distributionsfönstren och de nya möjligheter som den digitala utvecklingen ger, såväl för finansieringen som distributionen av svensk film.

Utredaren ska arbeta självständigt med utgångspunkt i direktiven. Utredaren kommer under arbetets gång att samråda med en referensgrupp som Film&TV-Producenterna föreslår. Referensgruppen skall sammankallas minst en gång under våren och en gång under hösten 2013.

Redovisning

Utredarens slutsatser och förslag ska sammanställas i punktform, som en handlingsplan. Förslagen behöver inte vara utformade i varje detalj men ska vara konkreta, väl underbyggda och genomförbara.

Utredningen ska redovisas för Film&TV-Producenternas styrelse senast den 15 oktober 2013.

Referensgrupp för utredningen

Mimmi Spång, producent