USA-avtal dråpslag mot svensk kultur och media

Nu på fredag träffas EU:s handelsministrar för att diskutera EU:s förhandlingar om frihandelsavtal med USA. Film&TV-Producenterna skriver idag ett öppet brev till Handelsminister Ewa Björling och Kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth där man uppmanar Regeringen stå upp för undantaget för kulturella och audiovisuella tjänster.

-Utan undantaget kan all framtida mediereglering och kulturpolitiska stöd som kan uppfattas som hinder mot fri handel komma att blockeras. Det gör att Sveriges frihet att agera i övergången till den digitala ekonomin och för att garantera mångfalden i det svenska kultur- och medieutbudet äventyras. På spel står alltifrån filmstöd till public service-regleringar och sändningskvoter som kan garantera ett svenskt oberoende innehåll i medieutbudet för kommande generationer, säger Björn Rosengren, ordförande i Film&TV-producenterna.

Fram till idag har kulturella och audiovisuella tjänster alltid undantagits EU:s och medlemsstaternas handelsavtal. Men EU-kommissionen vill annorlunda och hittills har inte heller Sveriges regering tagit strid för undantaget. Film&TV-Producenterna menar att undantaget är särskilt viktigt i ett litet språkområde som Sverige, inte minst pga att onlinemarknaden idag helt domineras av ett fåtal globala jättar som Google, Apple och Amazon.

-Att EU-kommissionen vill kompromissa just när det gäller nya digitala tjänster är uppseendeväckande, med tanke på hur medievärlden utvecklas. Audiovisuella tjänster är en helhet, vare sig de är offline eller online. En begränsning av undantaget på detta område skulle förstärka den amerikanska dominansen, på bekostnad av mångfalden, säger Film&TV-Producenternas ordförande Björn Rosengren.

För intervjuer kontakta;

Björn Rosengren, ordförande, Film&TV-Producenterna                                  0707-141111

Johan Holmer, generalsekreterare, Film&TV-Producentern                           0704-671267

Till:                Kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth

Handelsminister Ewa Björling

Stockholm den 12 juni 2013

Angående förhandlingarna om frihandelsavtal mellan EU och USA – BRÅDSKANDE

Vi skriver detta brev därför att vi anser att det är av absolut central betydelse för Sverige, och Europa, att EU håller fast vid att kulturella och audiovisuella tjänster undantas från tillämpningsområdet för det frihandelsavtal mellan EU och USA som EU-Kommissionen snart ska förhandla om. Vi anser att det för ett litet språkområde som Sverige vore förödande om EU skulle göra avsteg från denna hållning. Det skulle också innebära att 20 års konsekvent politik för värnandet om den kulturella mångfalden äventyrades.

Audiovisuella tjänster består av tjänster med anknytning till produktion, distribution, överföring och visning av rörliga bilder, video, TV-radio, ljudupptagning och annat audiovisuellt innehåll. Den digitala tekniken har fört med sig nya sätt att tillhandahålla audiovisuellt innehåll. Gemensamt för alla audiovisuella tjänster (såväl offline som online, både linjära och icke-linjära) är att de ger tillgång till samma kreativa innehåll.

EU och dess medlemsstater har alltid slagit vakt om de kulturella uttrycken och de kreativa näringarna nationellt och regionalt. Möjligheten till politiska åtgärder i form av mediereglering och offentliga stödmekanismer är för Europa och ett litet land som Sverige en absolut nödvändighet för att skapa den kontinuitet som krävs för utveckling, genom att det skapas bärkraftiga verksamheter och en solid grund för utveckling av nya kunskaper och erfarenheter. Bakom de politiska åtgärderna, både nationella och pan-europeiska, ligger både kulturella och kommersiella överväganden. Skälet för åtgärderna är att marknaden inte själv förmår att garantera dessa intressen. Oavsett om de är av reglerande karaktär eller ekonomiskt stödjande, är alla åtgärder baserade på en grundläggande princip, nämligen att de är utformade till förmån för europeiska organisationer och verksamheter.

Av dessa skäl har EU och dess medlemsstater alltid uteslutit kulturella och audiovisuella tjänster från sina avtal om handel med tjänster. Audiovisuella tjänster var inte inkluderade i GATS-förhandlingarna och har systematiskt uteslutits från bilaterala frihandelsavtal som har förhandlats sedan dess. Denna hållning har varit och är absolut fundamental för vår sektors framtid, inte minst idag, då amerikanska jättar som Google, Apple, Amazon m.fl har en total dominans över den globala marknaden för audiovisuella tjänster. Vad denna dominans kommer att medföra för framtidens utbud av och villkor för lokalproducerat innehåll kan spekuleras i. Att EU-kommissionen i detta läge öppnar för en liberalisering avseende just den typ av tjänster som dessa aktörer tillhandahåller är minst sagt uppseendeväckande. Det äventyrar EU: s frihet både när det gäller befintliga och framtida åtgärder som kan behövas för att skapa lika konkurrensvillkor för offline- och onlinetjänster.

Medan Europa är den primära exportmarknaden för USA, är exporten från EU: s medlemsstater främst inomeuropeisk. Denna obalanserade situation är resultatet av industriella och kulturella mönster som ett frihandelsavtal inte kan hantera. Den europeiska eller svenska audiovisuella exporten skulle inte gynnas av handelsliberalisering. Tvärtom skulle en liberalisering riskera att förstärka den amerikanska dominansen över den europeiska marknaden. Nuvarande lagstiftning om investeringar i och främjande av oberoende europeiska produktioner (artikel 13 i AV-direktivet), är av avgörande betydelse, liksom att se till att audiovisuella sektorn även fortsättningsvis kan utrustas för att brygga övergången till den digitala ekonomin och online-marknaden.

Vi vädjar därför om att den svenska regeringen i EU:s Ministerråd stödjer EU-parlamentets resolution av den 27 maj 2013 och håller fast vid att handeln med den audiovisuella sektorn måste betraktas som en helhet (offline och online, linjära och icke-linjära tjänster), samt att kulturella och audiovisuella tjänster undantas EU:s handelsavtal.

Vi bifogar ett pressmeddelande som idag gick ut från de samlade europeiska organisationerna inom den audiovisuella sektorn och som ytterligare understryker vår position. Undertecknande organisationer verkar på en europeisk marknad som är öppen för konkurrens. Vi ber inte om protektionistisk politik. Vi ber om en fortsatt möjlighet för EU och medlemsstaterna att vid behov kunna reglera för en fri, öppen och transparent marknad som förmår att tillvarata det allmännas bästa, kulturell mångfald och företagens intressen.

Med vänliga hälsningar,

Björn Rosengren

Ordförande, Film&TV-Producenterna

PRESS RELEASE

EUROPEAN COMMISSION CROSSES RED LINES:

EUROPEAN AUDIOVISUAL INDUSTRY STRONGLY REJECTS THE DE FACTO INCLUSION OF AUDIOVISUAL SERVICES IN THE TTIP

The undersigned organisations express their deep concern and dismay at recent proposals made by EU Trade Commissioner De Gucht on the subject of audiovisual services and the negotiation mandate for the Transatlantic Trade and Investment Partnership with the US (TTIP).

In a purely tactical move the European Commission has recently proposed the introduction of so called ”red lines” into the negotiating mandate laying down certain parameters allegedly safeguarding Europe’s audiovisual sector. However, with this proposal, European audiovisual policy would clearly be included in the ’negotiation mass’. This 'exclusion through inclusion' approach would greatly put at risk autonomous regulation in Europe.

What is really at stake is Europe’s capacity to handle the transition to the digital economy and an online market place which today is completely dominated by American giants such as Amazon, Apple iTunes, Google or Netflix. This encompasses a wide range of policy fields.

With the inclusion of audiovisual services in the negotiation, the European Commission is clearly expressing its intention to make commitments for online audiovisual services in the TTIP. On 23 May 2013, Trade Commissioner De Gucht stated to the European Parliament: "No one will touch the existing quotas or the necessary policy space to adjust our policy in view of the technological change; but, on the other hand, we do not believe there could be a serious argument in favour of increasing such space, for example by reserving the right to forbid foreign movies and TV programmes, for example, on video-on-demand services."

The very inclusion of "new" audiovisual services by the Commission in its draft mandate as well as the latest statements by Commissioner De Gucht are jeopardizing Europe’s freedom to deploy both existing and future measures that may be needed in order to create a level playing field between offline and online services – on both sides of the Atlantic – at a time of major change for the audiovisual sector. By doing so, the Commission disregards 20 years of consistent policy making aimed at defending a certain approach to media regulation, culminating in the success of the UNESCO Convention for Cultural Diversity.  It is also at odds with the position of the European Parliament and a significant number of Ministers for Culture.

The signatories of this press release are proud to operate in a European market open for competition. They are not asking for protectionist policies. They are asking for the liberty to regulate, where necessary, for a free, open and transparent market, putting the public good, cultural diversity and corporate interests into perspective. This is Europe’s real offensive interest.

List of signatories:

CEPI - European Coordination of Independant TV Producers

Elena Lai,  Secretary General - cepi@europe-analytica.com

CICAE - Confédération Internationale des Cinémas d’Art et d’Essai

Dr. Detlef Rossmann, President - rossmann@cicae.org

EBU - European Broadcasting Union

Nicola Frank, Head of European Affairs – frank@ebu.ch

EPC European Producers Club

Alexandra Lebret, Managing Director – alexandraSPAMFILTER@europeanproducersclub.org

EUROCINEMA – Association of films and television producers

Yvon Thiec, General Delegate – yvon.Thiec@eurocinema.eu

EUROPA CINEMAS -  International Network of cinemas for the circulation of European films