FIM KAPITALFÖRVALTNING GRUNDAR EN NY ALTERNATIVE INVESTMENTS -ENHET

FIM Group Abp Pressmeddelande 24.1.2007 kl. 12.45

FIM KAPITALFÖRVALTNING GRUNDAR EN NY ALTERNATIVE INVESTMENTS -ENHET

FIM har beslutat koncentrera sitt kunnande i alternativa investeringsprodukter i en ny Alternative Investments – enhet. Enheten som har grundats i anslutning till FIM Kapitalförvaltning betjänar både institution- och privatkunder. Produkter som erbjuds är bl.a. kapitalskyddade placeringslån samt hedge- och fastighetsfonder. Till chef för Alternative Investments –enheten har utnämnts Christer Schoultz, som tidigare ansvarat för FIMs placeringslåneverksamhet. Christer Schoultz rapporterar till FIM Kapitalförvaltnings verkställande direktör Jan Forsbom.

Marknaden för kapitalskyddade placeringslån växte i Finland till rekordhöga över 2 miljarder euro år 2006 (en ökning på 40 % från år 2005). FIMs försäljning av placeringslån uppgick i fjol till sammanlagt 229 miljoner euro, en ökning på 79 % från år 2005. Enligt ledningens uppskattning är FIM det största företag som utan att bedriva bankverksamhet erbjuder placeringslån och FIM platsar bland de tre största när bankerna inkluderas.

FIMs marknadsandel år 2006 i övriga än ränte- eller aktiebundna kapitalskyddade placeringslån uppgick till 23 %. Sådana produkter var bl.a. strukturerade Hedge Fund- och fondprodukter. FIMs första hedgefond FIM Maltti startade sin verksamhet i juni 2003. FIM Malttis avkastning år 2006 uppgick till 7,4 % med en mycket låg volatilitet på 2,9 %. FIMs första fastighetsfond FIM Fastighet inledde sin verksamhet i maj år 2006 och FIM MultiHedge fond i fonden startade i juni 2006.

FIM Group Abp

Ytterligare information ges av:
Jan Forsbom, VD, FIM Kapitalförvaltning, tel. +358 9 6134 6205
Christer Schoultz, verksamhetsdirektör tel. +358 9 6134 6402

Distribution:
Centrala media

FIM grundades år 1987 och är en finländsk placeringsservicekoncern som erbjuder kapitalförvaltnings-, fondkommissions- och investment banking -tjänster åt privatkunder och företag. Utöver huvudkontoret i Helsingfors har FIM lokala kontor i Esbo, Jyväskylä, Kuopio, Lahtis, Riihimäki, Tammerfors, Uleåborg, Vasa och Åbo. FIM verkar även i Stockholm och Moskva. Bolagets omsättning år 2005 uppgick till 63,2 miljoner euro och rörelsevinsten var 19,1 miljoner euro. FIM hade 275 anställda i slutet av september 2006. www.fim.com