FIMs årsredovisning 2009 har offentliggjorts – den starka tillväxten fortsatte i januari-mars 2010

Årsredovisningen 2009 för det finländska placeringserviceföretaget FIM har offentliggjorts. Årsredovisningen finns att tillgå på finska i pdf-format på vår nätsida www.fim.com. En bläddringsbar version kan öppnas bakom länken här. https://www.fim.com/suomi/info/press/annualreport2009 FIM offentliggjorde redan tidigare sitt bokslut för år 2009, där vi rapporterade att rörelsevinsten för år 2009 steg till 6,5 miljoner euro. Den goda utvecklingen vad gäller intäkter och lönsamhet har fortsatt under början av 2010 med stöd av en kraftig ökning i det förvaltade kapitalet och genom en god kostnadskontroll. Nettointäkterna för FIMs affärsverksamhet var 10,9 miljoner euro i januari-mars 2010, vilket innebär en ökning med 80 % jämfört med motsvarande tidsperiod ifjol. Rörelseresultatet förbättrades till 2,9 miljoner euro (-1,3 miljoner euro). Det förvaltade kapitalet steg med 104 % till 2,9 miljarder euro (1,4 miljarder euro). FIM-koncernens egna kapital uppgick till 47,4 miljoner euro 31.3.2010. FIM-koncernen och FIM Bank Ab har en stark soliditet. FIM-koncernens soliditetstal var 21,2 % 31.3.2010 och FIM Bank Ab:s motsvarande tal 23,1 %. Vi väntar oss att nettointäkterna och rörelseresultatet för år 2010 förbättras från ifjol. Helsingfors, den 22 april 2010 FIM Abp Styrelsen TILLÄGGSUPPLYSNINGAR Johannes Schulman, verkställande direktör, tel. +358 9 6134 6557 Marko Hyvärinen, CFO, tel. +358 9 6134 6344 Anssi Partanen, marknadsförings- och kommunikationsdirektör, tel. +358 9 6134 6429 Distribution Centrala media www.fim.com INFORMATION OM FIM FIM är en personalägd, finländsk placeringsservicekoncern som erbjuder individuella och mångsidiga placerings-, spar- och kapitalförvaltningstjänster. Till koncernen hör utom moderbolaget FIM Abp även dotterbolagen FIM Bank Ab och FIM Kapitalförvaltning Ab. FIM Bank Ab har koncession för kreditinstitut och rätt att verka som en finländsk depositionsbank. FIM Bank Ab är medlem i den finländska insättningsgarantifonden. Utöver huvudkontoret i Helsingfors har FIM lokala kontor i Jyväskylä, Kuopio, Lahtis, Tammerfors, Uleåborg, och Åbo. FIM har även ett kontor i Stockholm. www.fim.com