FÖRHANDSINFORMATION OM FIMS RESULTAT JANUARI-MARS 2007

FIM Group Abp 30.4.2007 kl. 12.00

FÖRHANDSINFORMATION OM FIMS RESULTAT JANUARI-MARS 2007

I januari-mars ökade FIM-koncernens intäkter från värdepappersverksamheten enligt preliminära kalkyler med 9 procent till ca 23,2 miljoner euro (21,2 miljoner euro 2006).

FIM har ändrat sin finansiella rapportering från början av 2007 så att FIM Kapitalförvaltning och FIM Fondkommission rapporteras som separata affärsområden. Affärsområdet FIM Investment Bankings verksamhet rapporteras inte längre separat. I januari-mars uppgick FIM Kapitalförvaltnings intäkter till 15,1 miljoner euro (14,5) och FIM Fondkommissions till 8,6 miljoner euro (7,1).

Under perioden januari-mars uppgick koncernens rörelsevinst före optionskostnader av engångsnatur enligt preliminära kalkyler till 5,7 miljoner euro (6,2). Med anledning av omstruktureringen med Glitnir har kostnaderna för FIMs bägge optionsserier, som enligt planerna skulle periodiseras på fyra år, bokförts för årets första kvartal. Rörelsevinsten efter de extraordinära optionskostnaderna var 3,5 miljoner euro. Bokföringen av optionskostnaderna har ingen inverkan på koncernens eget kapital.

FIM Kapitalförvaltnings januari-mars rörelsevinst före optionskostnader av engångsnatur var 4,3 miljoner euro (5,5) och FIM Fondkommissions 1,7 miljoner euro (1,4).

Den preliminära informationen är inte reviderad.

Sedan mars månad 2007 är FIM en del av den isländska finanskoncernen Glitnir. Glitnirs delårsrapport för januari-mars publiceras idag den 30 april 2007. FIMs delårsrapport för första kvartalet 2007 publiceras den 11 maj 2007.

FIM Group Abp

Risto Perttunen
verkställande direktör

Ytterligare information:
Risto Perttunen, CEO, tel. +358 9 6134 6303
Timo T. Laitinen, CFO, tel. +358 9 6134 6525

Distribution:
Helsingfors Börs
Centrala medier

FIM är en växande placeringsservicekoncern som erbjuder kapitalförvaltnings-, fondkommissions- och investment banking -tjänster åt privatkunder och företag. Från mars 2007 utgör FIM en del av den isländska finansieringskoncernen Glitnir (www.glitnirbank.com). Utöver huvudkontoret i Helsingfors har FIM lokala kontor i Esbo, Jyväskylä, Kuopio, Lahtis, Riihimäki, Tammerfors, Uleåborg, Vasa och Åbo. FIM verkar även i Stockholm och Moskva. Bolagets omsättning år 2006 uppgick till 82,0 miljoner euro och rörelsevinsten var 19,1 miljoner euro. FIM hade 284 anställda i slutet av 2006. www.fim.com