Restaurang serverar mat från ikoniskt tv-spel

Report this content

I samband med att det kultiga tv-spelet Final Fantasy släpps i en ny version den 29 november, serverar restaurang Magnolia i Stockholm maträtter som är baserade på vad karaktärerna äter i spelet. I den femtonde upplagan av det ikoniska spelet har maten en stor roll i uppdraget att återta det förlorade landet.

I Final Fantasy XV spelar maten en väsentlig roll i handlingen och är högst central för att komma vidare i spelet. Tillsammans med speltillverkaren Square Enix har restaurang Magnolia gjort verklighet av det som hittills bara varit en virtuell fantasi.

– Att få vara med och ta fram mat från ett tv-spel känns surrealistiskt. Nya utmaningar är något vi alltid söker och tack vare matens centrala roll i spelet blev vi väldigt inspirerade till att göra rätterna i verkligheten. Det är också fantastiskt hur bra detaljåtergivningen inom spelindustrin har blivit, säger Per Backström, krögare restaurang Magnolia.

För dig som vill äta tv-spelsmat serveras tre stycken rätter från spelet på restaurang Magnolia den 26 till 28 november. På menyn finns Salmon Skewers, White Stew Vegan Mushroom Soup samt Chicken With White Sauce. Samtliga rätter serveras med ris och kostar 95 kr. Alla får dessutom exklusiva Final Fantasy-popcorn.

Tider för servering 26/11-28/11
Lördag: Lunch & Middag 12-22
Söndag: Lunch & Middag 12-22
Måndag: Lunch12-14 & Middag 17-22

WHITE STEW VEGAN MUSHROOM SOUP
CHICKEN WITH WHITE SAUCE
SALMON SKEWERS

Den första upplagan av Final Fantasy släpptes redan 1987. Spelet har mängder av engagerade fans, både i Sverige och över hela världen. I den senaste versionen av spelet har maten en viktig plats. Nu finns en möjlighet för alla fans att uppleva en bit av spelet i verkligheten. Något liknande har aldrig tidigare gjorts i Sverige.

Besök restaurang Magnolia på Blecktornsgränd 9, 118 24 Stockholm.

FINAL FANTASY XV släpps den 29 november till Xbox One och PlayStation®4. För mer information besök: http://www.finalfantasyxv.com

För att se den senaste trailern, “Omen”, besök: https://youtu.be/8ivTFP7Qa-Y

Pressbilder från Magnolia: https://we.tl/e4TZiKfMUB
Originalbilder från spelet återfinns här: https://we.tl/IBeslzRlD2