Danske Bank gör storbanksgruppen i Financial Meetings Øresund komplett

Report this content

Danske Bank i Sverige blir ny supporter i Financial Meetings Øresund. Supporterskapet innebär att samtliga stora affärsbanker i Sverige och Öresundsregionen nu stödjer regionens ledande finansmötesplats som ägs och förvaltas av Thomasson Group.

Danske Bank i Sverige sluter därmed upp tillsammans med SEB, Swedbank, Handelsbanken, Nordea, Sparbanken Skåne, DNB och Ålandsbanken. Även finansmannen Sven Hagströmer och Sedermera Fondkommission stödjer Öresundsregionens ledande finansmötesplats som nu omfattar totalt tio aktörer i samarbetsnivån ”Supporter”.

Danske Bank i Sverige är en fullservicebank uppbyggd som ett nätverk av lokala bankkontor som tillsammans har ett 50-tal kontor och 6 regionala finanscentra. Övrig verksamhet i Sverige är bland annat Danske Markets, Danske Invest, Danica Pension och Danske Invest. Antalet anställda i den svenska verksamheten uppgår till cirka 1 300.

Danske Bank etablerades i Sverige 1997 i samband med förvärvet av Östgöta Enskilda Bank och är en del av Danske Bank med huvudkontor i Köpenhamn, en av Nordens ledande finanskoncerner.

Efter millennieskiftet har Danske Bank växt kraftigt på den svenska marknaden och är nu den femte största banken i Sverige efter landets fyra storbanker och den andra största banken i Norden.

- För oss som är en Nordisk universalbank med benen på båda sidorna av Öresund känns det naturligt och viktigt att stödja en finansiell plattform som Financial Meetings Øresund. Vårt mål är att bli dubbelt så stora i Sverige till år 2020 och vårt supporterskap är en del av expansionsstrategin, säger Martin Larsson, chef Danske Bank Finanscenter Malmö,

Financial Meetings Øresunds partners Deloitte, Wihlborgs, Mannheimer Swartling, Nasdaq, Pieplows Restauranger, Clarion Hotel & Congress Malmö Live samt ägaren och förvaltaren Thomasson Group hälsar Danske Bank i Sverige varmt välkomna som supporters.

- Vi är mycket nöjda med att samtliga stora affärsbanker med verksamhet i Sverige och Öresundsregionen nu stödjer Financial Meetings Øresund. Det är ett styrkebesked för såväl mötesplatsen som Öresundsregionen. Vi hälsar Danske Bank i Sverige varmt välkomna och ser fram emot ett framgångsrikt samarbete, säger Monica Thomasson, VD för Thomasson Group samt initiativtagare och arrangör för Financial Meetings Øresund.

Vinn eller försvinn med vinst i välfärden? är det högaktuella temat på Financial Meetings Øresunds kapitalmarknadsfrukost 14 december i Malmö. Regeringens utredare av vinster i välfärden Ilmar Reepalu (S) presenterar och utfrågas om sitt nyligen offentliggjorda delbetänkande Ordning och reda i välfärden. Dessutom medverkar industrimannen Rune Andersson och ägare till Mellby Gård, Stefan Stern från Investor, Joakim Strid från Nasdaq och Jaan Timoleon från Berga Läkarhus.

Financial Meetings Øresund är en finansiell mötesplats, en arena, med intressanta finansiella arrangemang för och med Öresundsbolag, marknadsanalytiker, investerare och media. Arenan ska attrahera både noterade och icke-noterade bolag i Öresundsregionen. Planen är återkommande kapitalmarknadsmöten och teman utformade för Öresundsbolag, marknadsanalytiker, investerare och media. Här erbjuds Öresundsbolag möjlighet att enskilt eller tillsammans med andra bolag presentera sig på arenans frukostmöten, luncher eller temadagar.

För mer information kontakta:

Monica Thomasson, VD
0706-40 86 14, monica.thomasson@thomassongroup.se

Niclas Ericson, Seniorkonsult
073-837 85 14, niclas.ericson@thomassongroup.se

Mer information om Financial Meetings Øresund:
www.financialmeetings.se

Mer information om Thomasson Group:
www.thomassongroup.se

Taggar: