Ny rapport för 2024 avslöjar förändring i utläggshantering över Europa

Report this content

Det nya lagförslaget om att digitalisera papperskvitton är runt hörnet i Sverige. Förslaget innebär att anställda snart kan fotografera sina kvitton, och sedan kasta papperskvittot. Ett förslag som underlättar för anställda och spås driva på digitaliseringen av utläggshantering. En utveckling som redan är igång och bekräftas i en ny rapport, "State of Expense Management 2024", publicerad av Findity

Findity är en ledande leverantör av lösningar för utläggshantering i Europa och ser hur snabbt hanteringen av utlägg och utgifter för företag förändras genom sitt omfattande partnernätverk. Allt fler organisationer ser tidsbesparingarna och effektiviteten som en digital lösning kan bidra med.

"Vår rapport pekar på intressanta trender inom digitaliseringen av utläggshantering för företag som vill förbättra sina processer. Det är tydligt att sättet vi i Europa hanterar utlägg på är i förändring." - Patrick Olsson, VD på Findity.

Nyckelinsikter från rapporten:

Fler anställda hanterar utlägg: Mängden anställda som gör utlägg har ökat med fem procentenheter i genomsnitt det senaste året – vilket indikerar att svenska företag i ökande grad decentraliserar hanteringen av företagets utgifter.

Ökad användning av appar för utläggshantering: Det finns en tydlig ökning av appar för att hantera utlägg, vilket sätter en ny standard för effektivitet i denna process.

Minskning av manuella metoder och webbaserade system: Rapporten pekar på en tydlig trend bort från manuella processer och webbaserade bokföringssystem för utläggshantering.

Rapporten "State of Expense Management 2024" baseras på data insamlad i samarbete med YouGov – ett internationellt forsknings- och analysföretag – under 2022 och 2023.

För att läsa hela rapporten, ladda ner den här.

Om Findity

Findity är experter inom utlägg och reseräkningar. Deras plattform för utläggshantering erbjuder partners att lansera en utläggstjänst i sitt egna varumärke – via Expense API eller som White label produkt. Plattformen automatiserar företagsutgifter, utlägg, representation, milersättning och traktamente på ett ställe. Med integrationer till ledande lön-och bokföringssystem samt till flera kort, kan partners erbjuda sina kunder en helt sömlös och automatiserad utläggshantering. För mer information, besök findity.com/sv

För mer information, vänligen kontakta:

Patrick Olsson

CEO på Findity