Fryst mat kan bidra till att minska matsvinnet

Minskat matsvinn förbättrar hushållsekonomin och tillvaratar planetens resurser. Trots det är matsvinn ett vanligt inslag i vardagen. Idag firar vi den internationella dagen mot matsvinn och vi på Findus vill uppmärksamma att frysta livsmedel kan bidra till att minska matsvinnet hemma utan att tumma på kvalitet, näring och smak.

Enligt FN slängs nära en tredjedel av all mat som produceras i världen. Statistik från Eurostat visar att det i Norden är hushållen som står för majoriteten av matsvinnet i hela livsmedelskedjan, från jord till bord. I Sverige står hushållen för hela 70 procent av det totala matsvinnet. För att FN:s globala mål om att halvera matsvinnet till 2030 ska kunna uppnås behöver en förändring komma till stånd både inom livsmedelsbranschen och i hushållen.

– Vi lever och verkar i en tid då varje beslut har en påverkan på framtiden. Det är därför vi på Findus har som mål att halvera matsvinnet i vår verksamhet till 2030. Vi behöver alla göra en insats om minskat matsvinn ska bli en verklighet. Därför vill vi på Findus öka konsumenters kännedom om hur enkla val i vardagen kan bidra till minskat matsvinn i hemmet, berättar Henrik von Lowzow, Nordic Cluster Marketing Director på Findus.

Matsvinn beror på olika faktorer, såsom att vi köper för mycket råvaror, glömmer bort vad som har köpts eller att maten inte äts upp i tid. Enligt Livsmedelsverket är frukt, grönsaker, mejeri och bröd de livsmedel som slängs allra mest. Det finns flera sätt att minska matsvinnet och ett av dem är att välja mer frysta produkter. Förutom att frysta råvaror och produkter har längre hållbarhet är det enkelt att portionshantera och endast ta fram den mängd som behövs från frysen.

Frysta produkter bidrar till minskat matsvinn i flera led av livsmedelskedjan. En ny livscykelanalys gjord på uppdrag av Nomad Foods visar att djupfrysta produkter i de flesta fall har samma eller lägre koldioxidavtryck än motsvarande icke djupfrysta produkter, vilket drivs av minskat matsvinn.

– Det finns flera fördelar med att välja frysta råvaror och fryst mat. Förutom att frysta produkter kan bidra till minskat matsvinn och är därmed snällare mot plånboken, hjälper frysning att bevara näringsämnen. Djupfrysning är en av de bästa metoderna för att konservera grönsaker och bevara dess näringsämnen, förklarar Henrik von Lowzow, Nordic Cluster Marketing Director på Findus.

Mycket talar helt enkelt för att djupfryst mat kommer bli en tillgång för svenska hushåll i strävan efter en mer hållbar framtid. Findus kommer fortsätta att vara pionjär inom kategorin och arbeta för att fler familjer ska njuta av bra mat och råvaror som, förenklar livspusslet och är bra för plånboken och miljön. Ett exempel är Findus Wok sortiment som erbjuder goda vegetariska vardagslösningar för hela familjen.

För mer information, vänligen kontakta Findus på 010-600 52 00

Findus Sverige AB är marknadsledande inom frysta grönsaker, fisk och lagade rätter. Kvalitet och smak samt hälsa och hållbarhet är sedan starten på 1940-talet nyckelord för verksamheten. Vårt engagemang bygger på att vi vill hjälpa alla som lagar mat att göra livet bättre i flera avseenden. Oavsett om du lagar mat privat - till dig själv, till vänner eller familj - eller om du i din yrkesroll lagar mat - till skolbarn, restaurangbesökare eller äldre - vill Findus bidra med naturlig, näringsrik och hållbar mat, varje dag.

Findus Sverige, med huvudkontor i Malmö, ingår i Nomad Foods Europe (NFE), Västeuropas största livsmedelsbolag inom kategorin fryst mat. Koncernen omsätter 2,3 mrd euro och sysselsätter 180 medarbetare i Sverige. Bolaget har 4 800 medarbetare i 17 länder samt 13 egna fabriker i Europa. Nomad Foods Europe marknadsför produkter under varumärkena Findus, Birds Eye, Iglo, la Cocinera, Lutosa, Goodfella’s och Aunt Bessie’s.