Panerad fisk kan vara lösningen för att öka konsumtionen av sjömat

Svenska hushåll äter varken varierat eller tillräckligt med sjömat. Forskningsinstitutet RISE senaste rapport visar att endast fyra arter står för nästan 60 procent av konsumtionen i Sverige. Svensken äter i snitt knappt två portioner sjömat i veckan, medan rekommendationen är två till tre gånger. Med små medel som exempelvis att välja panerad fisk kan konsumenter enklare få i sig mer och varierad mat från havet.

Oavsett ålder innebär ett större intag av fisk stora hälsofördelar, då fisken är rik på vitaminer, mineraler, omega 3-fett och är en fantastisk proteinkälla. Trots det har svenska hushåll minskat sin konsumtion. Enligt RISE har konsumtionen de senaste åren gått från 14,6 kilo per person till 12,5 kilo, vilket beräknas vara knappt två portioner i veckan.

––  Det kan finnas olika förklaringar till varför hushåll äter mindre fisk. Vår erfarenhet är att många tycker det är svårt att tillaga fiskrätterna och dessutom få hela familjen att tycka om och äta upp det som serveras, säger Maria Svantemark, Nordic Sustainability Manager på Findus.

Rapporten visar också att fyra arter står för 60 procent av konsumtionen i Sverige. Den populäraste arten är lax, där senaste mätningen visar att nästan 34 000 ton konsumerades i Sverige under 2017. Det är betydligt mer än de två efterföljande arterna sill (16 950 ton*) och torsk (12 800 ton). Genom att istället variera mellan feta och magra arter kan konsumenter bidra till friskare hav, men också lättare få i sig olika näringsämnen.

–– För att undvika för hårt tryck på några få arter som exempelvis laxen vill Findus hjälpa till att göra fler arter tillgängliga och spännande att både upptäcka och välja. Genom att ha ett brett utbud av Alaska Pollock i vårt panerade sortiment kan vi motarbeta ensidig konsumtion populärare arter. Tyvärr glömmer många att panerad fisk faktiskt är fisk och väljer därför bort ett av de bästa fiskalternativen för kräsna barn. Panerad fisk innehåller mindre omättat fett jämfört med den populära köttbullen och är en utmärkt variation på matbordet, säger Maria Svantemark.

Findus har även andra tips på hur svenska hushåll kan gå tillväga för att äta mer fisk:

• Introducera fisken tidigt och succesivt för barnen
  • Byt ut köttet i tacon och burgaren till fisk
  • Skär upp fisken i trevliga former som är tilltalande för barnen
  • Låt barnen vara med och laga maten för att uppmuntra till nyfikenhet och stolthet över maträtten
  • Gör måltiden rolig eller till en lek

För ytterligare information, vänligen kontakta Maria Svantemark, Nordic Sustainability Manager, på Findus Sverige ABs presstelefon, 070-145 28 91.

Besök gärna Findus hemsida för tips på fiskrätter för hela familjen: https://www.findus.se/kampanjer/fisk/fisk-for-hela-familjen

*RISE beräkning av sill/strömmingskonsumtion är baserad på 50% av laxkonsumtionen.

Findus Sverige AB, som är en del av Nomad Foods, är ett av landets ledande livsmedelsföretag. Kvalitet och smak samt hälsa och hållbarhet är sedan starten på 1940-talet nyckelord för verksamheten. Vårt engagemang bygger på att vi vill hjälpa alla som lagar mat att göra livet bättre i flera avseenden. Oavsett om du lagar mat privat - till dig själv, till vänner eller familj - eller om du i din yrkesroll lagar mat - till skolbarn, restaurangbesökare eller äldre - vill Findus bidra med naturlig, näringsrik och hållbar mat, varje dag.

Findus Sverige är marknadsledande inom frysta grönsaker, fisk och lagade rätter i Sverige. Bolaget omsätter ca 2,2 mrd kronor och har 500 produkter i sitt sortiment. Verksamheten leds från huvudkontoret i Malmö. Findus Sverige ingår i Nomad Foods (NF), Europas största livsmedelsbolag inom kategorin fryst mat. Bolaget har 4 800 medarbetare i 15 länder samt 13 egna fabriker i Europa. Nomad Foods marknadsför produkter under varumärkena Findus, Birds Eye, Iglo, la Cocinera, Lutosa, Goodfella's och Aunt Bessie's.