• Finepart/

Beslut om tilldelning av konvertibla skuldebrev om totalt 9,5 MSEK i Finepart Sweden AB

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, DISTRIBUTION ELLER PUBLICERING, VARE SIG DIREKT ELLER INDIREKT, INOM ELLER TILL USA, AUSTRALIEN, HONGKONG, JAPAN, KANADA, NYA ZEELAND, SCHWEIZ, SINGAPORE, SYDAFRIKA, SYDKOREA ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR OFFENTLIGGÖRANDE, DISTRIBUTION ELLER PUBLICERING AV DETTA PRESSMEDDELANDE SKULLE VARA OLAGLIG ELLER KRÄVA YTTERLIGARE REGISTRERINGS- ELLER ANDRA ÅTGÄRDER.

Styrelsen i Finepart Sweden AB (“Finepart” eller “Bolaget”) meddelar härmed att beslut tagits om tilldelning i den emission av konvertibla skuldebrev (”Emissionen”) i Bolaget som godkändes vid den extra bolagsstämman den 10 juli 2023 och att volymen höjs från tidigare kommunicerade 9,1 MSEK till 9,5 MSEK.

Den 22 juni 2023 offentliggjorde Finepart avsikten att ge ut ett konvertibellån om maximalt 10 MSEK varpå extra bolagsstämman idag, den 10 juli 2023, beslutade om godkännande av emissionen.  Styrelsen har efter stämmans avslutande beslutat om tilldelning i emissionen vilket medför att det totala lånebeloppet för emissionen kommer att uppgå till 9,5 MSEK. Konvertiblerna tecknades och tilldelas en på förhand vidtalad krets investerare, b.la. Tellus Equity Partners AB och Gerhard Dal.

Skälen till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att Bolaget behöver kapital för att kunna fortsätta tillväxten mot fler marknader och marknadssegment. Styrelsen bedömer att en riktad nyemission möjliggör för Bolaget att anskaffa kapital på ett snabbt och kostnads- och resurseffektivt sätt. Styrelsens samlade bedömning är att skälen för att genomföra den riktade konvertibelemissionen överväger skälen som motiverar huvudregeln att emissioner ska genomföras med företrädesrätt för aktieägarna och att emissionen enligt styrelsens bedömning kan ske till väsentligt lägre kostnader och snabbare än en företrädesemission som bland annat hade krävt upphandling av ett garantikonsortium.

Konvertibellånet löper med en fast årlig ränta om tolv (12) procent och omfattas av en uppläggningsavgift om tre (3) procent, med fyra konverteringsperioder: 15 – 28 september 2023, 13 – 28 december 2023, 14 – 27 mars 2024 samt 13 – 27 juni 2024. Konvertibelemissionen innebär att bolagets aktiekapital kommer att öka med maximalt 1 596 000 SEK.

RÅDGIVARE
Partner Fondkommission agerar finansiell rådgivare och emissionsinstitut åt Finepart.

VID YTTERLIGARE INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:

Lars Darvall VD, Finepart Sweden AB

Telefon: 0707 – 767 768

E-post: lars.darvall@finepart.com

KORT OM FINEPART

Verksamheten grundades år 2012 och är ett Innovativt Tech-bolag med tillverkning av abrasiva mikrovattenskärningssystem under varumärket Finecut. Teknologin baseras på vattenskärningsteknik som innebär att med mycket högt vattentryck, cirka 4 000 bar, skapar en stråle som accelererar sandkorn som verkar som slipmedel. Tekniken är framför allt lämpade för tillverkning av komponenter med hög precision för i princip alla material. Sedan starten har flertalet varumärken adderats såsom Finesoft, Finespin, Finepart Academy till det som idag utgör Finepart. Försäljning sker via egen personal samt ett återförsäljarnätverk. De största marknaderna är Norden, Europa och USA. Verksamheten bedrivs i Sverige, Bollebygd.

Finepart är noterat på Spotlight Stockmarket, Stockholm sedan hösten 2016. För mer information, se www.Finepart.com