Finepart Sweden AB (publ) 556883–1063, delårsrapport 1 ,den 29 maj 2020

Januari – Mars 2020, kvartal 1

• Rörelsens intäkter uppgick till 933 tkr (3012).
  • Rörelsens kostnader uppgick till -3177 tkr (-3553).
  • Rörelseresultatet uppgick till -2244 (-541) före skatt.
  • Vid utgången av perioden uppgick räntebärande skulder till 6011 tkr (1478).
  • Vinst per aktie efter skatt uppgick till -0,25 kr (-0,06).

Orderstock under kvartalet

Per 31 mars uppgick orderstocken till cirka 4 mkr.

Omsättningen minskar jämfört med utgången av kvartal 1 2019, då ingen maskin levererats under kvartalet. Bolaget har levererat varor och tjänster för cirka 700 tkr. Resterande intäkter på cirka 200 tkr består huvudsakligen av valutavinster.

Bolagets totala kostnader minskar något jämfört 2019. Ingen maskin har levererats under kvartalet vilket påverkar inköpskostnader för råvaror och förnödenheter, samtidigt som bolagets övriga externa kostnader och personalkostnader ökar pga. fler anställda.

Per 31 mars uppgick likvida medel till 17,9 mkr.

Per 31 mars uppgick antalet aktier till 9 697 656 (9 697 656).

Väsentliga händelser under första kvartalet 2020

• Den 21:e januari informerar bolaget om en förestående företrädesemission samt kallar till extra bolagsstämma.
  • Den 22:e januari erhåller bolaget en maskinorder från Apple.
  • Den 20:e februari publicerar bolaget sin bokslutskommuniké och kommuniké från den extra bolagsstämman.
  • Den 24:e februari publicerar bolaget informationsmemorandum inför den förstående företrädesemissionen.
  • Den 27:e februari publicerar bolaget ett flaggningsmeddelande.
  • Den 18:e mars meddelar bolaget att företrädesemissionen har övertecknats.

På angivna datum ovan har ett pressmeddelande publicerats som återfinns på bolagets och Spotlight Stockmarkets hemsida.

• Den 3:e april meddelar bolaget att ett kortfristigt lån på 3 mkr har återbetalts i förtid.
  • Den 7:e april meddelar bolaget att aktier från företrädesemissionen är registrerade hos Bolagsverket.
  • Den 16:e april publicerar bolaget ett VD-brev.
  • Den 17:e april kallar bolaget till årsstämma.
  • De 17:e april meddelar bolaget att ett nytt agentavtal tecknats för Kina, Hongkong och Macau.
  • Den 24:e april publicerar bolaget sin årsredovisning för 2019.
  • Den 27:e april publiceras ett förslag till årsstämman gällande ett incitamentsprogram för bolagets anställda.
  • Den 19:e maj publicerar bolaget kommunikén från årsstämman.

Rådande omständigheter har blivit en katalysator för att utveckla våra digitala marknads och försäljningsverktyg ytterligare. Vi måste fortsätta nå ut och möta våra agenter och kunder trots de begränsningar som nu har blivit vardag för de flesta företag i världen. Bland annat har vi utvecklat ett digitalt format för att utbilda agenter och kunder i Finecut-teknikens möjligheter. Vi kallar det ”Finepart Academy”. Vi har också inlett processen med att utveckla en helt ny hemsida som skall vara tydligare med vilket bolag Finepart är, samt vilken nytta och vilka nya möjligheter vår teknik erbjuder.

Överlag fokuserar vi på att utveckla verksamheten i de delar som inte kräver fysiska möten och trimmar därmed våra processer och arbetsflöden inför återgång till normalläge som förr eller senare kommer. Som jag nämnde i mitt föregående VD-brev har vi full sysselsättning för bolagets anställda och har därmed inte permitterat personal. Vår framgångsrika företrädesemission tillåter oss att fortsätta vara offensiva.

I skrivande stund har vi fortsatt god beläggning på kommersiella skäruppdrag, dock ser vi en viss nedgång i reservdelsförsäljningen, vilket var väntat nu när industriproduktionen hos våra kunder har minskat. Vi har fortsatt löpande diskussioner med potentiella maskinkunder och utför provskärningar för företag runt om i världen, så vi driver vår verksamhet framåt trots krisen. Som nyligen aviserades har vi tecknat ett agentavtal för Kina, Hongkong och Macau där vi har stora förväntningar på framtiden.

Sammantaget tycker jag att vi klarar oss bra givet omständigheterna, även om det är utmanande att bedriva maskinförsäljning utan fysiska mötet. När krisen är över kommer vi dock ha fler försäljningsverktyg än tidigare och därmed vara ett starkare företag än innan.

Nästa VD-brev kommer i slutet av juni.

VD, Finepart Sweden AB (publ)

Rapporten nedan har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Delårsrapport för kvartal 2 publiceras 2020-08-31.

VD, Finepart Sweden (publ) AB