Finepart Sweden AB (publ) 556888–1063, Delårsrapport 1, den 31 maj 2024

Januari-Mars 2024

• Rörelsens intäkter uppgick till 6 512 tkr (8 019).
  • Rörelsens kostnader uppgick till -8 018 tkr (-9 025).
  • Resultatet uppgick till -1 840 tkr (-926) före skatt.
  • Vinst per aktie efter skatt uppgick till -0,82 kr (-0,41).

Orderingång och orderstock under kvartalet

Bolagets orderingång har bestått av uppdragsskärningar, reservdelar samt förbrukningsmaterial. Vid utgången av kvartalet uppgick bolagets orderstock till cirka 4 000 tkr.

Intäkter

Bolagets intäkter för kvartalet minskar med 20% jämfört med 2023. Intäkterna består, som i kvartal 1 2023, av ett maskinsystem, eftermarknadsförsäljning och skäruppdrag. Minskning beror främst på att bolaget erhållit lägre antal skäruppdrag än i kvartal 1, 2023.

Kostnader

Kostnaden för råvaror och förnödenheter för första kvartalet är högre än samma period 2023, vilket främst beror på agentprovision kopplat till maskinförsäljning. Maskinen som levererades första kvartalet 2023 var egen försäljning. Bolaget redovisar agentprovision som en direkt kostnad på TB1 nivå i resultaträkningen.

Externa kostnader minskar med 32% och personalkostnader med 22% givet det besparingsprogram som initierades under hösten 2023. Besparingen ligger i linje med 6 MSEK på årsbasis som kommunicerats tidigare.

Resultat

För första kvartalet minskar resultatet jämfört med samma period 2023 beroende på lägre omsättning och högre finansiella kostnader.

Likviditet

Likvida medel uppgick till 775 tkr (3 032) per den 31:e mars. I maj genomförde bolaget en nyemission och tillfördes därmed cirka 13 mkr före kostnader på cirka 3,3 mkr.

Räntebärande skulder

Till kreditinstitut uppgår skulderna till 2 167 tkr, samt i juni 2023 utfärdades konvertibla skuldebrev på 9 500 tkr varav 0,3 mkr har konverterats. I samband genomförd nyemission har kvittning av konvertibler motsvarande 5,3 MSEK gjorts. Utestående konvertibler uppgår därmed till cirka 4 mkr efter genomförd kvittning i maj.

Lager

Bolagets lager minskar från 10 090 tkr vid utgången av 2023, till 8 386 tkr vid utgången av första kvartalet 2024, vilket främst beror på att en maskin från lager har levererats.

Eget kapital

Bolagets eget kapital uppgår till 4 410 tkr (5 974) vid periodens utgång.

Per 31 mars 2024 uppgick antalet aktier till 22 400 734 (22 084 234).

Väsentliga händelser under januari-mars 2024

• I januari erhåller bolaget en order 750 tkr på maskintillbehör till en befintlig svensk kund.
  • I januari konverteras del av konvertibellån.
  • I februari kallar bolaget till extra bolagstämma för att besluta om en företrädesemission på cirka 15 MSEK. Stämman beslutade att godkänna styrelsens förslag om nyemission.
  • I mars erhåller bolaget en skärorder på cirka 2,1 mkr.

På angivna datum ovan har pressmeddelanden publicerats som återfinns på bolagets och Spotlight Stockmarkets hemsida.

• I april erhåller bolaget en order på reservdelar på cirka 850 tkr.
  • I april meddelar bolaget att nyemissionen inbringat 13 mkr före emissionskostnader.
  • Bolaget håller årsstämma den 16:e maj och meddelar en delvis ny styrelse. Alla beslut är enligt valberedningens förslag.

På angivna datum ovan har pressmeddelanden publicerats som återfinns på bolagets och Spotlight Stock Markets hemsida.

Under detta kvartal har vi avslutat de sista pusselbitarna av vårt kostnadsrationaliseringsprogram som initierades i november. Detta är en viktig del för att stärka vår finansiella ställning.

Vårt lagervärde är fortsatt högt, vilket dock säkerställer att vi snabbt kan leverera vid slutförd affär. Detta har vi tydligt sett i fallet med maskinen som såldes till en kund i Frankrike i december. Systemet levererades och installationen samt utbildningen genomfördes under kvartalet, vilket resulterade i en nöjd kund.

Som jag nämnde i tidigare VD-brev är marknaden fortfarande osäker för investeringar i ny teknik, med projekt som tenderar att försenas. Vi ser dock att de justeringar vi har gjort i vår säljprocess börjar ge resultat. Våra säljrepresentanter är nu utbildade, vilket förbättrar vår förmåga att fokusera på de mest lovande affärsmöjligheterna.

Det är tydligt att konjunkturen återhämtar sig snabbare i USA än i Europa. Amerikanska företag är mer benägna att investera i ny teknik, vilket ger oss fördelar på den marknaden. Vi har också omstrukturerat vårt agentnätverk och avslutat samarbetet med agenter i Kina och Mellanöstern på grund av låg aktivitet. Samtidigt har vi rekryterat nya agenter i Florida, Georgia, Alabama och Tennessee i USA, samt i Ungern, Rumänien, Belgien och Nederländerna i Europa. Vi har dessutom ingått ett globalt finders fee-avtal med en stor aktör inom vattenskärningskomponenter.

Arbetet med att optimera vårt agentnätverk fortsätter och jag ser fram emot att dela fler uppdateringar om detta i kommande VD-brev.

Marknadsläget verkar förbättras jämfört med den senaste 12-månadersperioden, framförallt i USA. Flera projekt närmar sig kundbeslut, och provskärningar har levererats till kunder. Vi ser fram emot att kunna dela positiva nyheter om försäljningar av våra Finecut-system inom en snar framtid.

VD, Finepart Sweden AB (publ)

Rapporten har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Delårsrapport 2 2024, publiceras den 31:e augusti.

Verksamheten grundades år 2012 och är ett Innovativt Tech-bolag med tillverkning av abrasiva mikrovattenskärningssystem under varumärket Finecut. Teknologin baseras på vattenskärningsteknik som innebär att med mycket högt vattentryck, cirka 4 000 bar, skapar en stråle som accelererar sandkorn som verkar som slipmedel. Tekniken är framför allt lämpade för tillverkning av komponenter med hög precision för i princip alla material. Sedan starten har flertalet varumärken adderats såsom Finesoft, Finespin, Finepart Academy, Finecam till det som idag utgör Finepart. Försäljning sker via egen personal samt ett återförsäljarnätverk. De största marknaderna är Norden, Europa och USA. Verksamheten bedrivs i Sverige, med huvudkontor i Bollebygd.

Finepart är noterat på Spotlight Stockmarket, Stockholm sedan hösten 2016. För mer information, www.Finepart.com