Finepart Sweden AB (publ) 556888–1063, Delårsrapport 3, den 9 november 2020

Juli – September 2020

• Rörelsens intäkter uppgick till 7 840 tkr (355).
  • Rörelsens kostnader uppgick till -6 918 tkr (-2 594).
  • Resultatet uppgick till 891 tkr (-2 283) före skatt.
  • Vinst per aktie efter skatt uppgick till 0,05 kr (-0,23).

Januari-September 2020

• Rörelsens intäkter uppgick till 9 291 tkr (5 433).
  • Rörelsens kostnader uppgick till – 12 798 tkr (-8 960).
  • Resultatet uppgick till -3747 tkr (-3 627) före skatt.
  • Vid utgången av perioden uppgick räntebärande skulder till 2233 tkr (6 228 jämfört 191231).
  • Vinst per aktie efter skatt uppgick till -0,21 kr (-0,37).

Orderingång och orderstock under kvartalet

Bolagets orderingång har bestått av uppdragsskärningar och reservdelar.

Bolaget har sedan kvartal 2 en order på en Finecutmaskin för leverans i kvartal 4 med ett ordervärde på cirka 3,0 mkr. Sammantagen orderstock var cirka 3,3 mkr vid periodens utgång.

Kommentarer till bolagets resultat och finansiella ställning

Bolagets intäkter och resultat har för kvartalet ökat väsentligt jämfört med 2019, vilket beror på att två Finecutmaskiner har levererats. En maskin till Apple (se PM22/1) och en maskin till Inbrace (se PM 9/6). Försäljningsvärdet på maskinerna har varit i det övre prissegmentet. Externa kostnader och personalkostnader skiljer sig endast marginell jämför med kvartal 3 2019. Ökningen av den sammantagna kostnaden för verksamheten beror huvudsakligen på inköp av råvaror och förnödenheter till de maskiner som sålts under perioden.

Rensat för inköp av råvaror och förnödenheter kopplat till maskinförsäljning, har bolagets kostnader för årets första nio månader ökat med cirka 700 tkr. Ökningen beror främst på ökade aktiviteter inom försäljning samt ökning av finansiella kostnader. Bolagets intäkter ökar på grund fler sålda maskiner än 2019.

Likvida medel uppgick till cirka 7,7 mkr (3,8) per den 30:e september.

Antalet utestående aktier

Per 30 september 2020 uppgick antalet aktier till 17 602 760 (9 697 000).

Väsentliga händelser under januari-september 2020

• Den 21:e januari informerar bolaget om en förestående företrädesemission samt kallar till extra bolagsstämma.
  • Den 22:e januari erhåller bolaget en maskinorder från Apple.
  • Den 20:e februari publicerar bolaget sin bokslutskommuniké och kommuniké från den extra bolagsstämman.
  • Den 24:e februari publicerar bolaget informationsmemorandum inför den förstående företrädesemissionen.
  • Den 27:e februari publicerar bolaget ett flaggningsmeddelande.
  • Den 18:e mars meddelar bolaget att företrädesemissionen har övertecknats.
  • Den 3:e april meddelar bolaget att ett kortfristigt lån på 3 mkr har återbetalts i förtid.
  • Den 7:e april meddelar bolaget att aktier från företrädesemissionen är registrerade hos Bolagsverket.
  • Den 16:e april publicerar bolaget ett VD-brev.
  • Den 17:e april kallar bolaget till årsstämma.
  • De 17:e april meddelar bolaget att ett nytt agentavtal tecknats för Kina, Hongkong och Macau.
  • Den 24:e april publicerar bolaget sin årsredovisning för 2019.
  • Den 27:e april publiceras ett förslag till årsstämman gällande ett incitamentsprogram för bolagets anställda.
  • Den 19:e maj publicerar bolaget kommunikén från årsstämman.
  • Den 29:e maj publicerar bolaget sin kvartalsrapport för kvartal 1.
  • Den 9:e juni får bolaget två separata order på Finecutmaskiner.
  • Den 12:e juni meddelar bolaget om ett försäljningsrekord.
  • Den 18:e juni meddelar bolaget om en aktietransaktion.
  • Den 29:e juni publicerar bolaget ett VD-brev.
  • Den 18:e augusti publicerar bolaget ett flaggningsmeddelande.
  • De 31:e augusti publicerar bolaget delårsrapport 2.

På angivna datum ovan har ett pressmeddelande publicerats som återfinns på bolagets och Spotlight Stockmarkets hemsida.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Den 5:e oktober publicerar bolaget styrelsens förslag till en riktad nyemission.
  • Den 7:e oktober kallar bolaget till en extra bolagsstämma.
  • Den 12:e oktober meddelar bolaget om tidigarelagd delårsrapport.
  • Den 21:e oktober publicerar bolaget kommuniké från extra bolagsstämma.

På angivna datum ovan har ett pressmeddelande publicerats som återfinns på bolagets och Spotlight Stock Markets hemsida.

VD har ordet

Det är mycket glädjande att kunna konstatera att vi för årets tredje kvartal levererar ett positivt resultat och en kraftig omsättningsökning. Genom nyutvecklade tillval, såsom 5-axlighet, ökar också snittpriset per maskin. Vår strategi att lyssna på kunden och anpassa våra investeringar efter marknadens behov, börjar nu också visa sig i våra siffror.

Vidare kan vi också glädjas åt intresset från nya kapitalstarka investerare som valt att satsa på Finepart genom den riktade nyemissionen av aktier samt teckningsoptioner (se PM 5/10). Jag konstaterar att våra befintliga ägare reagerat positivt på upplägget och nyemissionen kunde därmed röstas igenom på bolagsstämman 21:e oktober. Den kraftfulla kapitalinjektionen som ett fullt utnyttjande av teckningsoptionerna kan ge om cirka ett år, är naturligtvis stimulerande att ha som morot för att fortsätta utveckla bolaget och bygga värde för våra aktieägare.

Vårt värdebyggande grundar sig i ett stort fokus på kundnytta, hög servicegrad och tillförlitlighet, som leder till nöjda befintliga kunder och genererar nya. Trots alla utmaningar som det speciella världsläget ger oss, känner vi oss trygga med att vår tillväxtresa kommer fortsätta framöver. Detta gör att vi fortsätter att investera i ny personal och ett utbyggt skärcenter. Detta kommer stå färdigt vid årsskiftet och ge en ökad kapacitet för prov- och uppdragsskärningar.

Ser vi framåt i tiden och vad som kommer generera tillväxt, bedömer jag att en etablering av flera globala representanter samt democenter på våra huvudmarknader är de viktigaste faktorerna. Vi vill komma närmre våra kunder, så vi därmed kan korta ner ledtiderna i säljprocessen och på så sätt driva vår tillväxt.

Nästa VD brev publiceras i mitten av december.

Bästa hälsningar

Lars Darvall, VD

Redovisningsprinciper

Företaget redovisar enligt regelverket K3 vilket är oförändrat mot föregående år.

Revisors utlåtande angående delårsrapporten

Rapporten har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Nästa rapport

Bokslutskommuniké för 2020 (2021-02-26)

För frågor om delårsrapporten och bolaget, vänligen kontakta:

Lars Darvall
E-post: lars.darvall@finepart.com