• Finepart/

Finepart Sweden AB (publ) meddelar att nyttjandeperioden för teckningsoptioner av serie TO1 inleds den 15e november, 2021

Finepart AB (publ) (”Finepart” eller ”Bolaget”) meddelar idag att nyttjandeperioden för teckningsoptioner av serie TO 1 (”TO 1”) inleds den 15 november 2021. Nyttjandeperioden löper från och med den 15 november till och med den 26 november 2021. Innehavare av TO 1 äger rätt att för varje teckningsoption teckna en (1) ny aktie i Finepart till en kurs om 3,30 SEK per aktie. Teckningskursen uppgår till 3,30 SEK per aktie i enlighet med optionsvillkoren. Vid fullt nyttjande av samtliga TO 1 tillförs Finepart cirka 40 MSEK före emissionskostnader. Innehavare av TO 1 måste teckna nya aktier genom utnyttjande av TO 1 senast klockan 15:00 CEST den 26 november 2021 alternativt sälja TO 1 senast den 24 november 2021.

VD Lars Darvall kommenterar:

”Finepart befinner sig i en mycket spännande utvecklingsfas, där vi nyligen mottog vår hittills största order någonsin. Vi kommer gå in i 2022 med en mycket stark orderbok och vi ser detta intresse från marknaden för våra produkter som ett kvitto på vår tekniks kvalitet. Med ytterligare resurser i ryggen i form av det kapital vi kan tillföras genom nyttjande av teckningsoptioner av serie TO 1 kan vi ta ytterligare steg i vår utveckling och arbeta vidare mot att uppnå våra ställda mål.”

TO 1 i sammandrag:

• Teckningskurs: Varje TO 1 ger innehavaren rätt att teckna en (1) ny aktie i Finepart till en kurs om 3,30 SEK.
  • Emissionsvolym: Det finns 12 134 712 utestående TO 1. Vid fullt nyttjande av samtliga TO 1 tillförs Finepart cirka 40 MSEK före emissionskostnader.
  • Antal nu utestående aktier i Finepart: 19 269 426.

Vid fullt nyttjande av TO 1 kommer antalet aktier i Finepart öka med 12 134 712 till 31 404 138 och aktiekapitalet öka med 1 820 206,95 SEK till 4 710 620,85 SEK. Detta medför en utspädning om cirka 38,6 procent baserat på antalet aktier i Finepart efter fullt nyttjande av samtliga TO 1. TO 1 är upptagna till handel på Spotlight Stock Market under kortnamnet "FINE TO 1" och med ISIN SE0015193727.

Viktiga datum för TO 1:

• 15 november 2021 – Teckningsperioden inleds
  • 24 november 2021 – Sista dag för handel med teckningsoptioner
  • 26 november 2021 – Teckningsperioden slutar
  • 30 november 2021 – Planerat datum för offentliggörande av nyttjandegrad
  • 15 december 2021 – Planerat datum för omväxling av interimsaktier till aktier

Du behöver ta ställning som optionsinnehavare – så här nyttjar du dina teckningsoptioner av serie TO 1

För att dina teckningsoptioner inte ska förfalla utan värde krävs att du tecknar nya aktier, genom nyttjande av teckningsoptioner, senast klockan 15:00 CEST den 26 november 2021, alternativt säljer dina teckningsoptioner senast den 24 november 2021.

Du kan ha dina teckningsoptioner registrerade på två sätt:

1. På en värdepappersdepå i en bank eller hos annan förvaltare (till exempel Avanza eller Nordnet), på ett investeringssparkonto (ISK) eller i en kapitalförsäkring (KF). Dina teckningsoptioner är då förvaltarregistrerade.

2. På ett VP-konto (ett VP-konto börjar med tre nollor). Dina teckningsoptioner är då direktregistrerade.

Om dina teckningsoptioner är förvaltarregistrerade

Teckning och betalning av nya aktier, genom utnyttjande av teckningsoptioner, ska ske till respektive bank eller annan förvaltare där teckningsoptionerna är registrerade. Teckning och betalning ska ske enligt de instruktioner som tillhandahålls av varje sådan bank eller förvaltare. Vanligtvis skickar banken/förvaltaren ut en digital notis till kontoinnehavaren, i annat fall är det vanligtvis tillräckligt att logga in på värdepappersdepån från och med den första dagen i nyttjandeperioden för att på så sätt få instruktioner om hur man skall nyttja teckningsoptioner för att teckna nya aktier. Vänligen kontakta din bank eller förvaltare om du inte finner dessa instruktioner. Notera att banker och andra förvaltare kan sätta olika tidsgränser för teckning, därför rekommenderas att man kontaktar sin bank/förvaltare tidigt under nyttjandeperioden för att erhålla information om teckning och betalning. Tecknade och betalda aktier kan komma att registreras på er värdepappersdepå så som ”interimsaktier” eller ”IA” fram till dess att registrering av emissionen är genomförd hos Bolagsverket, varpå interimsaktier automatiskt omväxlas till ordinarie aktier i Finepart.

Om dina teckningsoptioner är direktregistrerade

Ingen emissionsredovisning kommer att skickas ut. Teckning av nya aktier, genom utnyttjande av teckningsoptioner, ska ske genom att skicka in fullständigt ifylld anmälningssedel till Partner Fondkommission. I samband med att anmälningssedel skickas in till Partner Fondkommission ska betalning erläggas enligt betalningsinstruktioner på anmälningssedeln. Ifylld anmälningssedel samt betalning måste vara Partner Fondkommission tillhanda senast klockan 15:00 CEST den 26 november 2021. Tecknade och betalda aktier kommer registreras på ert VP-konto så som ”interimsaktier” eller ”IA” fram till dess att registrering av emissionen är genomförd hos Bolagsverket, varpå interimsaktier automatiskt omväxlas till ordinarie aktier i Finepart.

Finansiell rådgivare, emissionsinstitut och legal rådgivare

Partner Fondkommission är finansiell rådgivare och emissionsinstitut till Finepart i samband med optionslösen avseende TO 1.

För mer information om Finepart, vänligen kontakta:

Lars Darvall, VD, Finepart Sweden AB

Telefon:               0707 – 767 768