Kommuniké från extra bolagsstämma i Finepart Sweden AB (publ) den 10 juli 2023

Stämman i Finepart Sweden AB (publ) beslutade i enighet med styrelsens förslag följande:

Beslut om godkännande av emission av konvertibla skuldebrev
Bolagsstämman beslutar enligt styrelsens förslag offentliggjort den 22 juni 2023 om en riktad emission av konvertibla skuldebrev enligt följande:

• Den totala ökningen av Bolagets aktiekapital uppgår till högst 1 680 000 kronor.
  • Rätt att teckna konvertiblerna ska tillkomma en på förhand vidtalad krets investerare. Skälen till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att Bolaget är i kapitalbehov för att kunna fortsätta tillväxten mot fler marknader och marknadssegment. Styrelsen bedömer att en riktad nyemission möjliggör för Bolaget att anskaffa kapital på ett snabbt och kostnads- och resurseffektivt sätt. Den minskade tidsåtgången för emissionsprocessen innebär bland annat en minskad exponering mot kurssvängningar på aktiemarknaden, att möjlighet ges att dra nytta av nuvarande intresse i Bolagets aktie bland externa investerare samt att Bolagets ledning snabbare kan fokusera på Bolagets fortsatta utveckling. Därutöver bedöms kostnaderna för en riktad nyemission vara lägre än i en företrädesemission där, bland annat, ett eventuellt garantikonsortium skulle behöva upphandlas. Styrelsens samlade bedömning är således att skälen för att genomföra Emissionen överväger skälen som motiverar huvudregeln att nyemissioner ska genomföras med företrädesrätt för aktieägarna och att en riktad emission av konvertibler enligt styrelsens bedömning kan ske till väsentligt lägre kostnader och snabbare än en företrädesemission.
  • Konvertibelemissionens nominella belopp uppgår till lägst 1 krona. Teckningskursen motsvarar konvertiblernas nominella belopp. Överkursen ska tillföras den fria överkursfonden.
  • Lånebeloppet uppgår till högst 10 000 000 kronor, löper med en årlig ränta om tolv (12) procent beräknat på det fulla lånebeloppet och kan konverteras till nya aktier kvartalsvis, med följande konverteringsperioder: 15 – 28 september 2023, 13 – 28 december 2023, 14 – 27 mars 2024 samt 13 – 27 juni 2024 till en kurs om baseras på WVAP 10 inför konverteringsperioderna med en rabatt om 25 %, dock inte lägre än 1 krona och aldrig lägre än aktiens kvotvärde.
  • Teckning ska ske på särskild teckningslista senast den 11 juli 2023. Styrelsen har rätt att förlänga teckningstiden.
  • Betalning för konvertiblerna ska erläggas till anvisat konto senast den 14 juli 2023. Styrelsen har rätt att förlänga tiden för betalning.
  • I det fall konvertering sker medför de nya aktierna rätt till utdelning för första gången på den avstämningsdag för utdelning som infaller närmast efter det att de nya aktierna registrerats hos Bolagsverket och aktierna förts in i aktieboken hos Euroclear Sweden AB.

Verksamheten grundades år 2012 och är ett Innovativt Tech-bolag med tillverkning av abrasiva mikrovattenskärningssystem under varumärket Finecut. Teknologin baseras på vattenskärningsteknik som innebär att med mycket högt vattentryck, cirka 4 000 bar, skapar en stråle som accelererar sandkorn som verkar som slipmedel. Tekniken är framför allt lämpade för tillverkning av komponenter med hög precision för i princip alla material. Sedan starten har flertalet varumärken adderats såsom Finesoft, Finespin, Finepart Academy till det som idag utgör Finepart. Försäljning sker via egen personal samt ett återförsäljarnätverk. De största marknaderna är Norden, Europa och USA. Verksamheten bedrivs i Sverige, Bollebygd.

Finepart är noterat på Spotlight Stockmarket, Stockholm sedan hösten 2016. För mer information, se www.Finepart.com