VD-brev Finepart Sweden AB (publ)

God fortsättning på det nya året!

I mitt föregående VD-brev nämnde jag att fokus skulle vara att träffa kunder och agenter, samt att sätta mig in i den operativa verksamheten. Jag har varit och besökt kunder i Schweiz, Frankrike och Sverige. I skrivande stund är jag på väg till Tyskland och vid publicering av detta brev befinner jag mig i USA och träffar vår agent, samt utvalda kunder.

Som vi lyft fram tidigare har vi ett större prospekt i Tyskland, samt bearbetar ett flertal spännande kundprospekt i USA. Jag kommer nu fördjupa mig i dessa och hoppas få anledning att få återkomma med positiva besked.

Kvartal fyra slutade med en god orderingång, samt bra fakturering av sidointäkter på cirka 800 tkr, men framförallt har vi levererat och intäktsfört en Finecutmaskin i december på 3,4 mkr.

Som vi informerat om 23/12 mottog vi en order på ytterligare tillbehör från Google, vilket visar på att de utvidgar och utvecklar sin användning av maskinen.  Här ser jag stora möjligheter för 2020 att ytterligare öka sidointäkter genom merförsäljning på befintliga kunder.

Efter att ha träffat kunder och satt mig in i verksamheten ser jag följande huvudfokus i närtid utöver det självklara att nå avslut på maskinaffärer:

• Ökad närvaro hos våra agenter och kunder för ett ökat fokus på Fineparts produkter.
  • Nya tydliga koncept för eftermarknadsförsäljning på befintliga kunder som gör det enkelt att ”handla” av Finepart.
  • Snarast möjligt investera i ytterligare kapacitet i vårt skärcenter för att driva sidointäkter som leder till maskinförsäljning.

Mitt övergripande fokus är att genom ovan bygga ett Finepart som redovisar ett positivt resultat snarast möjligt.

Nuläget är positivt och potentialen för tillväxt finns genom att flera intressanta prospekt diskuteras. Jag hoppas att vi ser resultat av dessa under de kommande månaderna.

Nästa VD-brev från mig kommer i samband med Bokslutskommunikén i slutet på februari.

Bästa hälsningar

Lars Darvall, VD

Finepart Sweden AB

För ytterligare information, vänligen kontakta: Lars Darvall VD, Finepart Sweden AB Telefon: 0707 – 767 768 E-post: lars.darvall@finepart.com