VD-brev Finepart Sweden AB (publ), oktober 2023

Vårt deltagande på EMO mässan i september var en stor framgång. EMO är en av världens största mässor för verktygsmaskiner och hade i år över 90 000 besökare. Det var uppenbart att det finns en ökande kännedom om vår produkt och ett stort intresse för våra Finecutsystem. Delar av detta bör kunna härledas till vår ökade synlighet, både digitalt och på olika officiella tillställningar som till exempel mässor. Vi hade många givande diskussioner och möten som inte bara bekräftade det befintliga intresset, utan också genererade en stor mängd nya prospekt.

I samband med mässan har vi inlett samtal med potentiella representanter i flera nya territorier och under de närmaste veckorna kommer vi att följa upp alla dessa möjligheter. Jag hoppas snart att kunna presentera dessa, vilka kommer att stärka vår globala närvaro ytterligare.

Antalet prospekt som kommer in via hemsidan har allt högre kvalitet, antalet förfrågningar på provskärningar ökar och som jag redovisat ovan, är intresset för våra Finecutsystem stort. Eftersom situationen fortfarande präglas av osäkerhet och befintliga potentiella affärer tenderar att dra ut i tid kommer bolaget i förebyggande syfte, agera utifrån dessa utmaningar. Vi initierar därför ett kostnadsbesparingsprogram. Detta program kommer att generera besparingar på ca 6 miljoner kronor per år och förväntas att påverka oss delvis från och med november 2023 och med full effekt från februari 2024.

För att sammanfatta vårt nuläge; vår senaste framgång på mässan med ett stort antal nya prospekts, fler säljrepresentanter och vårt fokus på kostnadsbesparingar är tre viktiga aspekter av vårt arbete för att skapa värde. Vi är fast beslutna fortsatt arbeta för att möta de utmaningar som den rådande marknadssituationen innebär, så att vi snart kan börja kapitalisera på alla de möjligheter vi byggt upp under senaste tiden.

Nästa vd-brev kommer i samband med kvartalsrapport 3 i november.

Med vänlig hälsning,

VD, Finepart Sweden AB (publ)

Telefon:         0707 – 767 768

E-post:          lars.darvall@finepart.com

Verksamheten grundades år 2012 och är ett Innovativt Tech-bolag med tillverkning av abrasiva mikrovattenskärningssystem under varumärket Finecut. Teknologin baseras på vattenskärningsteknik som innebär att med mycket högt vattentryck, cirka 4 000 bar, skapar en stråle som accelererar sandkorn som verkar som slipmedel. Tekniken är framför allt lämpade för tillverkning av komponenter med hög precision för i princip alla material. Sedan starten har flertalet varumärken adderats såsom Finesoft, Finespin, Finepart Academy, Finecam till det som idag utgör Finepart. Försäljning sker via egen personal samt ett återförsäljarnätverk. De största marknaderna är Norden, Europa och USA. Verksamheten bedrivs i Sverige, med huvudkontor i Bollebygd.

Finepart är noterat på Spotlight Stockmarket, Stockholm sedan hösten 2016. För mer information, www.Finepart.com