VD brev från Finepart Sweden AB

Jag kan konstatera att våra satsningar i USA och Tyskland har gett oss stor uppmärksamhet och att vi gjort viktiga framsteg den senaste tiden. Vidare vill jag också lyfta fram bolagets satsning på att vidga sin verksamhet för öka sidotäkterna, där vi nu ser kraftiga ökningar jämfört 2018.

Nedan kan ni läsa om status på våra fokusområden, som sammantaget visar på en mycket förhoppningsfull framtid för bolaget. Vi har hittat en bra form för hur vi bearbetar marknaden för att få in kundprospekten, samt att den efterföljande processen nu ger oss intäkter på vägen mot vår huvudsakliga affär, att sälja Finecutmaskiner.

Fineparts fokusområden:

1)      Nå avslut på fler kundprospekt i närtid.

2)      Skapa förutsättningar för demonstration och effektivare kundbearbetning i USA.

3)      Hålla fokus uppe på våra agenter så att Fineparts produkter är ”top of mind”.

4)      Utföra fler uppdragsskärningar som bygger marknadsmedvetande och ger intäkter.

5)      Vårda de mer långsiktiga kundprospekten, för att bygga för framtiden.

Status för respektive fokusområde:

1)      Vår tyska agent har nyligen sålt en demomaskin till ett medicintekniskt företag efter en utvärderingsperiod på sex månader (se PM 14/3). Inom 2–3 månader skall diskussioner om fler maskinaffärer inledas med kunden, som indikerat behov av ett flertal maskiner.

Förhandlingar pågår med flera kunder om maskinaffärer med möjliga avslut i närtid. Kunderna återfinns i USA, Europa och Asien.

2)      Ett komplett Finecut-system med utbildad person finns nu på plats i Silicon Valley för löpande kunddemonstrationer. Vi supportar dem aktivt framöver för att säkerställa kvaliteten på provskärningarna. Här når vi en innovationsdriven kundgrupp där vår teknik bidrar med nya möjligheter för kundernas produktutveckling.

3)      Efter en demovecka där alla tid-slottar snabbt fylldes upp har vi nu fler skarpa kundprospekt i USA än någonsin tidigare.  Bland kunderna vi träffat återfinns globala och lokala företag inom bl.a. rymd, IT och materialframställning. Kunderna har fått ta med material och ritningar och vi har förberett och skurit uppdragen på plats inför dem, och på så sätt kunnat påvisa maskinens unika användarvänlighet, samt dess kapacitet avseende precision och tillförlitlighet. Vi inväntar nu återkopplingar och förbereder oss för diskussioner om maskinaffärer och ytterligare provskärningar. Vi har idag pågående diskussioner om maskinaffär med några av kunderna som varit på demonstrationen.

Den genomgående slutsatsen vi kan dra utifrån kundernas reaktioner, är att vår teknik kan bidra väsentligt till ökad effektivitet samt fler affärsmöjligheter och därmed förbättrad lönsamhet och tillväxt för våra kunder. Detta är också grunden i vår affärsidé.

4)      Under första kvartalet har vi ökat våra sidointäkter (eftermarknad, provskärningar, uppdragsskärningar) från cirka 300 tkr 2018, till cirka 800 tkr 2019. Vi ser en trend att intäkterna sannolikt kommer att fortsätta öka. En handfull förfrågningar med betydande volym, ligger för utvärdering hos potentiella kunder. Eventuellt kommer vi investera i ytterligare kapacitet för att säkerställa leveransförmåga och därmed öka intäkterna.

5)      Vi har utfört provskärningar för flera stora företag med goda möjligheter till affär, antingen i form av maskinförsäljning eller som uppdragsskärning. Några av dem har nu genererat intäkter i form av uppdragsskärningar, med en förväntad maskinaffär på lite längre sikt.

Marknadsmedvetenhet är vår viktigaste förutsättning för framgång. Vi ser en lovande utveckling inom detta område, både från ökande aktivitet på hemsidan och ett tilltagande antal inkommande kundförfrågningar. Detta ger oss tillförsikt till framtida tillväxt.

Lars Brodal, VD

Lars Brodal
E-post: lars.brodal@finepart.com

Finepart är ett innovativt och teknikorienterat företag som utvecklar och säljer maskiner för komponenttillverkning med hög precision. Bolagets teknologi baseras på vattenskärningsteknik som innebär att med mycket högt vattentryck, cirka 4 000 bar, skapa en stråle som accelererar sandkorn som verkar som slipmedel. Bolaget grundades 2012 och huvudkontoret ligger i Bollebygd