Fingerprint Cards(FPC) och Microsoft presenterar fingeravtrycksbaserad touchsensor för Windows 8.1 på TechEd 2013

NEW ORLEANS – 3 juni 2013 – Microsoft demonstrerar på TechEd North America 2013, den stora Microsoft mässan för utvecklare, en touchsensor med fingeravtrycksteknologi från Fingerprint Cards i betaversionen av Windows 8.1, som är en större uppdatering av operativsystemet Windows 8. Presentationen innehåller ett antal nya innovativa användningsområden online för FPCs globalt ledande fingeravtrycks teknologi.

Användarna av Windows 8.1 kommer att kunna logga in på sitt Microsoft-konto och genomföra internetbetalningar och andra transaktioner med hjälp av en fingeravtryckssensor, ett både säkert och bekvämt sätt att bekräfta användarens identitet. Tack vare FPCs fingeravtrycksbaserade touchsensor får användaren en väsentligt förbättrad upplevelse med säker åtkomst till konton via en enkel ”touch and go”-procedur i den kommande uppdateringen av Windows 8.

– Fingeravtrycksbaserade biometriska sensorer kommer att bli en integrerad del av upplevelsen för användarna av Windows 8.1. De biometriska sensorerna ger förbättrad säkerhet och är det bästa och enklaste sättet att bekräfta användarens identitet. Fingerprint Cards har visat oss en imponerande produktplan framåt och bolaget har ett utmärkt sortiment av kapacitiva touchsensorer som kommer att hjälpa oss göra biometri till standard för att verifiera användaren i Windows-baserade enheter. Vi uppskattar FPCs samarbetsförmåga och deras lyhördhet för vår feedback, något som kommer att resultera i en utmärkt integrering i Windows 8.1, säger Dustin Ingalls, Partner Group Program Manager för Windows Security & Identity på Microsoft.

– Med detta initiativ går Microsoft i spetsen i användandet av fingeravtryckssensorer för att garantera den ultimata användarupplevelsen vad gäller säkerhet och användarvänlighet. Kombinationen av Microsofts lättnavigerade gränssnitt i Windows 8.1 och FPCs tillförlitliga och lättanvända fingeravtrycks-baserade touchsensor gör att användaridentifiering blir en enkel procedur för konsumenter och företag. Säkerhet och användarvänlighet kombineras på ett optimalt sätt. Vi är mycket stolta över att Microsoft utsett FPC till Blue Partner* samt genom vår nyckelroll i detta Microsoft-initiativ där vi tar fram världens första fingeravtrycksbaserade touchsensor för mobila enheter, säger Johan Carlström, VD och koncernchef för Fingerprint Cards AB.

*Windows Blue = Windows 8.1

För mer information kontakta: Johan Carlström, VD för Fingerprint Cards AB (publ), 031-60 78 20, investrel@fingerprints.com

Fingerprint Cards AB (FPC) marknadsför, utvecklar och tillverkar biometriska komponenter och teknik som genom analys och matchning av individers unika fingermönster fastställer den personliga identiteten. Tekniken utgörs av biometriska sensorer, processorer, algoritmer och moduler som kan användas separat eller i kombination med varandra. De konkurrensfördelar som FPCs teknik erbjuder är bland annat unik bildkvalitet, extrem robusthet, låg strömförbrukning och kompletta biometriska system. Med dessa fördelar och möjlighet till mycket låga tillverkningskostnader kan tekniken implementeras i volymprodukter som smarta kort och mobiltelefoner, där kraven på sådana egenskaper är extremt höga. FPCs teknik används även i produkter för IT och internetsäkerhet, passerkontroll etc.

Fingerprint Cards AB (publ) offentliggör denna information enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 3 juni 2013 klockan 19.00.