Fingerprint Cards genomför riktad nyemission om 54 miljoner kronor

Fingerprint Cards AB (”FPC” eller ”Bolaget”) offentliggör idag att Bolaget genomfört en placering om 1,6 miljoner nya aktier av serie B, vilket tillför Bolaget 54,4 miljoner kronor före avdrag av emissionskostnader.

Placeringen, som gjordes inom ramen för det av Bolaget ingångna placeringsavtalet med Carnegie Investment Bank AB (”Carnegie”) som offentliggjordes den 8 mars 2013, har möjliggjort för FPC att emittera 1 600 000 aktier av serie B till en teckningskurs av 34 kronor till två större internationella institutionella investerare. Teckningskursen per aktie motsvarar en premie om 6.3 procent mot fem dagars volymviktad genomsnittskurs före placeringen respektive 2.9 procents rabatt mot gårdagens stängningskurs.

För att genomföra placeringen har styrelsen i FPC, med stöd av det bemyndigande som erhölls på årsstämman 2012 och inom ramen för det placeringsavtal som Bolaget ingått med Carnegie, beslutat om en riktad emission om 1 600 000 B-aktier, motsvarande 3,3 procent av antalet utestående B-aktier i Bolaget före nyemissionen, och där teckningskursen fastställts till 34 kronor per aktie.

Nyemissionen medför att antalet aktier i Bolaget ökar med 1,6 miljoner B-aktier. Bolagets totala antal utestående aktier ökar från 49 303 620 aktier till totalt 50 903 620 aktier, och aktiekapitalet ökar med 320 000 kronor till 10 180 724 kronor.

Syftet med nyemissionen är att stärka Bolagets finansiella förutsättningar att kunna ta en aktiv roll i den kraftiga marknadsexpansionen för fingeravtryckssensorer som pågår. Emissionslikviden avses användas till främst investeringar i och kostnader för rekrytering av personal, konsulter, utvecklingsprojekt och förvärv av teknikbolag.

Ett prospekt avseende upptagande till handel av de nyemitterade aktierna på NASDAQ OMX Stockholm offentliggjordens den 12 mars 2013 och finns tillgängligt på FPCs hemsida www.fingerprints.com.

För ytterligare information kontakta:
Johan Carlström, VD Fingerprint Cards AB (publ), +46 31 60 78 20, investrel@fingerprints.com

Fingerprint Cards AB (FPC) utvecklar, producerar och marknadsför biometriska komponenter som genom analys och matchning av individers unika fingermönster fastställer den personliga identiteten. Tekniken utgörs av biometriska sensorer, processorer, algoritmer och moduler som kan användas separat eller i kombination med varandra. De konkurrensfördelar som FPCs teknik erbjuder är bland annat unik bildkvalitet, extrem robusthet, låg strömförbrukning och kompletta biometriska system. Med dessa fördelar och möjlighet till mycket låga tillverkningskostnader kan tekniken implementeras i volymprodukter som smarta kort och mobiltelefoner, där kraven på sådana egenskaper är extremt höga. FPCs teknik används även i produkter för IT och internetsäkerhet, passerkontroll etc. Fingerprint Cards AB (FPC) är noterat på NASDAQ OMX Stockholm (FING B) och har sitt huvudkontor i Göteborg.

Fingerprint Cards AB (FPC) offentliggör denna information enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 15 mars 2013 klockan 08.00.

Utgivning, publicering eller distribution av detta pressmeddelande i vissa jurisdiktioner kan vara föremål för restriktioner. Mottagaren av detta pressmeddelande ansvarar för att använda detta pressmeddelande och informationen häri i enlighet med tillämpliga regler i respektive jurisdiktion. Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om, eller inbjudan att förvärva eller teckna några värdepapper i Fingerprint Cards i någon jurisdiktion, varken från Fingerprint Cards, Carnegie eller någon annan.