Fingerprint Cards tar rekordorder i Kina värd 44 Mkr

Fingerprint Cards AB (FPC) har erhållit sin hittills största order värd ca 44 Mkr från sin distributör i Kina & Taiwan Hardware & Software Technologies Co. Ltd (HST). Ordern avser till största delen areasensorn FPC1011F men även 400 000 linjesensorer FPC1080A där samtliga sensorer kommer att levereras under 2012. I samband med ordern har HST erhållit ett avtal om ett års exklusivitet för Kina & Taiwan avseende distribution av areasensorn.

Som ett resultat av den stora efterfrågan på FPC:s lösningar i Kina har HST lagt den hittills största ordern i FPC:s historia. Ordern som avser både areasensorer av typ FPC1011F som linjesensorer av typ FPC1080A, kommer bl.a. att levereras till olika banksäkerhetslösningar, accessystem samt lösningar för portabla enheter som mobiltelefoner och tablet-PC. HST har samtidigt erhållit ett avtal om ettårig exklusivitet avseende areasensorlösningar för marknaden i Kina och Taiwan. FPC:s parallella distributör i Kina, Serial Microelectronics kommer under 2012 fokusera på affärsmöjligheterna i regionen för FPC:s linjesensor.

Johan Carlström VD för Fingerprint Cards AB, kommenterar: “Den utökade satsning som HST förbinder sig till i och med denna stora order visar den tilltro och förtroende som HST har till FPC:s stora möjligheter på den kinesiska marknaden både för areasensorer och för linjesensorer.

För mer information, kontakta:

Fingerprint Cards AB (publ), Box 2412, 403 16 Göteborg, www.fingerprints.com

Om Fingerprint Cards AB (FPC)

Fingerprint Cards AB (FPC) utvecklar, producerar och marknadsför biometriska komponenter som genom analys och matchning av individers unika fingermönster fastställer den personliga identiteten. Tekniken utgörs av biometriska sensorer, processorer, algoritmer och moduler som kan användas separat eller i kombination med varandra. De konkurrensfördelar som FPCs teknik erbjuder är bl.a. unik bildkvalitet, extrem robusthet, låg strömförbrukning och kompletta biometriska system. Med dessa fördelar och möjlighet till mycket låga tillverkningskostnader kan tekniken implementeras i volymprodukter såsom smarta kort och mobiltelefoner, där kraven på sådana egenskaper är extremt höga. FPCs teknik används även i produkter för IT och internetsäkerhet, passerkontroll etc. Fingerprint Cards AB (FPC) är noterat på Nasdaq OMX Stockholm (FING B) och har sitt huvudkontor i Göteborg.

Offentliggörande enligt svensk lag. Fingerprint Cards AB (publ) offentliggör denna information enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och/eller lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 2 januari 2012, klockan 8.00.

VIKTIG INFORMATION
Utgivning, publicering eller distribution av detta pressmeddelande i vissa jurisdiktioner kan vara föremål för restriktioner. Mottagaren av detta pressmeddelande ansvarar för att använda detta pressmeddelande och informationen häri i enlighet med tillämpliga regler i respektive jurisdiktion. Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om, eller inbjudan att förvärva eller teckna, några värdepapper i Fingerprint Cards i någon jurisdiktion.

Citat

Johan Carlström VD för Fingerprint Cards AB