Förändring av aktiekapitalet i maj 2013

I maj 2013 ökades aktiekapitalet i Fingerprint Cards AB. Information om ökningen publicerades den 22 maj 2013 och ej per den sista handelsdagen i maj månad 2013. För efterlevnad av gällande regelverk publiceras denna information om ökningen istället per sista handelsdagen i augusti 2013:

Inlösen av teckningsoptioner registrerades den 20 maj 2013 med följd att Fingerprint Card ABs aktiekapital ökade med 31 722 kronor samt uppgår till 10 332 227 kronor per den sista handelsdagen i maj 2013. Antalet aktier ökade med 158 608 B-aktier varvid antalet B-aktier därefter uppgår till 50 461 135 och med oförändrat antal A-aktier, 1 200 000, uppgår det totala antalet aktier till 51 661 135. Det samlade antalet aktier motsvarar därmed 62 461 135 röster.

Fingerprint Cards AB (FPC) utvecklar, producerar och marknadsför biometriska komponenter som genom analys och matchning av individers unika fingermönster fastställer den personliga identiteten. Tekniken utgörs av biometriska sensorer, processorer, algoritmer och moduler som kan användas separat eller i kombination med varandra. De konkurrensfördelar som FPCs teknik erbjuder är bland annat unik bildkvalitet, extrem robusthet, låg strömförbrukning och kompletta biometriska system.  Med dessa fördelar och möjlighet till mycket låga tillverkningskostnader kan tekniken implementeras i volymprodukter som smarta kort och mobiltelefoner, där kraven på sådana egenskaper är extremt höga. FPCs teknik används även i produkter för IT och internetsäkerhet, passerkontroll etc.
Fingerprint Cards AB (FPC) är noterat på Nasdaq OMX Stockholm (FING B) och har sitt huvudkontor i Göteborg

Fingerprint Cards AB (publ) offentliggör denna information enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 30 augusti 2013 klockan 08.00