Förskjutning mot areasensorer ger större marknad men flera projekt förskjuts till 2014

Fingerprint Cards AB (publ), org.nr. 556154-2381, (FPC),

Andra kvartalet 2013:

• Försäljningen uppgick till 20,6 Mkr (0,6).
  • Bruttoresultatet uppgick till 8,6 Mkr (-3,1).
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -4,9 Mkr (-9,8).
  • Bruttomarginalen uppgick till 42 % (neg.).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,08 Kr (-0,22).
  • Likvida medel uppgick vid periodens slut till 148,2 Mkr (36,1).
  • Orderstocken uppgick vid periodens slut till 27,9 Mkr (46,3).
  • FPC erhöll Design Win för 4 nya mobiler och en surfplatta från befintlig välkänd kund i Asien.
  • FPC vann smartphone DW från en av Kinas tre största tillverkare.
  • Fingerprint Cards ny sponsormedlem i FIDO alliance
  • FPC vann Design Win för flaggskeppsmodell från global topp 10 tillverkare.
  • FPC öppnade asiatiskt regionkontor i Shanghai och anlitade tre nya medarbetare.
  • FPC vann smartphone DW från kinesisk topp 10 tillverkare.
  • FPC anslöt sig till GlobalPlatform.
  • FPC erhöll initial order om 100 000 enheter linjesensorteknik för den japanska marknaden.
  • FPC öppnade kontor i Lund och utsåg Manager System and Software Development.
  • FPC erhöll DW av kinesisk Tier 2 varumärke för smartphones.
  • FPC utsåg den amerikanska investment banken Piper Jaffray till finansiell rådgivare.
  • FPC fick en uppföljningsorder om 275 000 sensorer för den japanska mobilmarknaden.
  • FPC fick en uppföljningsorder om 455 000 sensorer för den asiatiska mobilmarknaden.
  • FPC anlitade Director Customer Support i USA.
  • FPC anslöt sig till Mobile Heights som främjar det mobila ekosystemet i Södra Sverige.
  • FPC och Microsoft presenterade touchsensor för Windows 8.1 på TechEd 2013.

Halvåret januari – juni 2013:

• Försäljningen uppgick till 29,7 Mkr (5,8).
  • Bruttoresultatet uppgick till 8,7 Mkr (-3,3).
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -16,9 Mkr (-18,8).
  • Bruttomarginalen uppgick till 29 % (neg.).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,33 Kr (-0,43).
  • Likvida medel uppgick vid periodens slut till 148,2 Mkr (36,1).
  • Orderstocken uppgick vid periodens slut till 27,9 Mkr (46,3).

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång:

• Förändrad prognos för 2013: Försäljning 80-110 Mkr, förlust för helåret 2013

* FPC definition av Design Win (DW): Beslut av en tillverkare att starta utveckling av en eller flera kommersiella produkter som kommer att innehålla FPC:s teknologi som en integrerad del i tillverkarens produkt(er).

För mer information kontakta: Johan Carlström, VD Fingerprint Cards AB (publ), 031-60 78 20, investrel@fingerprints.com

Fingerprint Cards AB (publ) offentliggör denna information enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 8 augusti 2013 klockan 08.00.

VDs kommentar – En stark och tydlig trend mot touch sensorer!

Microsoft presenterade Windows 8.1 vid TechEd i New Orleans samt uttalade där sitt starka stöd för och framtida inriktning mot kapacitiva areasensorer för inloggning, verifiering, säkerhet, bekvämlighet och säkra mobila transaktioner. Microsoft använde vid samtliga demos och presentationer under TechEd enbart FPC:s prototyp på vår kommande nya areasensor. Vid TechEd Europe i Madrid samt Build i San Francisco visades även en tidig prototyp från en konkurrent, men de flesta av presentationerna och demos utfördes med hjälp av FPC:s  väl fungerande prototyp.

Microsofts kraftfulla stöd för en liten areasensor och de ihärdiga marknadsrykten som hävdar att Apple snart lanserar iPhone 5 S med en kapacitiv liten touchsensor i hem-knappen har fått flera Tier 1 OEM:er att ompröva projekt och överväga en flytt från linjesensor till areasensor.  Detta är givetvis oerhört glädjande för FPC då kapacitiva touchsensorer är vår ”core business” och det vi levt av de senaste åtta åren med en dominant marknadsandel på den kinesiska bankmarknaden.  Vi har tolkat Microsofts intentioner som att till samtliga Windows enheter ska det gå att logga in med touchsensor samt använda för ökad integritet, säkerhet, uppgraderingar och köp av appar mm.

Vi bedömer detta öppnar för att touchsensorer kan komma att byggas in i flera hundra miljoner enheter från 2014 och framåt och att en ny adresserbar marknad om + 2 BUSD då öppnar sig. Vi bedömer att det kommer byggas in kapacitiva touchsensorer i laptops, tangentbord, pekdon, tablets, smartphones samt spelkonsoler som X-Box, allt eftersom de blir tillgängliga för så kallat spi- interface under 2014-2016. En negativ konsekvens av den förändrade efterfrågan i denna nya spirande marknad är att intäkterna för FPC 2013 blir lägre då vissa projekt och därmed intäkter skjuts fram till 2014.

När det gäller Android marknaden så har Microsofts starka ställningstagande för touchsensorer samt de starka och ihärdiga rykten om att Apple kommer lansera iPhone 5S med touchsensor i hemknappen rört om en del i grytan och vissa tillverkare har omvärderat sina tidigare val av linjesensorer och BTP till förmån för touchsensorer i kommande modeller vilket leder till att vissa vunna Desgn-Wins skjuts upp till 2014. Dock innebär detta att för varje mobil där en BTP byts mot en touchsensor så kommer intäkten öka med en faktor 6-8. Vi bedömer att under det andra halvåret i år så kommer en handfull Tier 1 OEM tillverkare att bestämma sig för sensortyp och leverantör de ska ha samt starta projekt som ska lanseras under 2014. Vi bedömer att vissa av dessa kommer välja touchsensorer i sina ”flagship models” och det är FPC:s ambition att vara den mest attraktiva teknikpartnern för dessa Tier 1 OEM:s.

Den starka efterfrågan på projekt för 2014 har lett till att styrelsen tagit beslut om att accelerera nyanställningen av teknikutvecklings och supportpersonal både i Göteborg, Skåne och internationellt som Korea, Taiwan, Kina och USA.

Det andra kvartalet kan kort summeras som det bästa i företagets historia med högsta omsättningen hittills samt samarbetet med Microsoft som gör att vi har en mycket positiv syn på de kommande åren.