• Fingerprint Cards/

FPC erhåller Design Win i Kina för tillbehör för mobiltelefoner och surfplattor och får en initial order om 800 000 FPC 1080A.

Fingerprint Cards har sedan en tid tillbaka samarbetat med World Wide Touch Technology (Holdings) Limited och dess dotterbolag (”WWTT”), ett ledande bolag inom tillverkning och utformning av biometriska moduler för fingeravtrycksidentifiering för bärbara datorer.

WWTT lanserade sina branschledande tillbehör och produkter med inbyggd FPC 1080A-sensor vid CES-mässan i Las Vegas i början av 2013. FPC 1080A ska användas i en rad olika surfplattor och tillbehör för Android-mobiler som en säker ”Peer to Peer” plattform för datautbyte. Samtidigt har WWTT även utvecklat attraktiva applikationer för konsument-marknaden, som passar både företag och myndigheter.

FPC har mottagit en första order om 800 000 enheter av FPC 1080A som ska levereras under 2013, varav 400 000 enheter under det första halvåret. FPC har även fått prognos på ökande takt i efterfrågan och leveranser under senare delen av 2013 och fortsatt under 2014.

Kelvin Wong, VD och styrelseordförande för WWTT, kommenterar:

– Vi är mycket glada för samarbetet med FPC, världsledande inom högkvalitativa fingermönsterlösningar vad gäller bildkvalitet, strömförbrukning och allmän prestanda. Med tanke på hur viktigt det är att bevara datasekretess är vi helt övertygade om att vi med stöd från FPC och FPC 1080A har en produkt som kommer att tas väl emot av marknaden som ”Security protection at your Fingerprint” – säkert skydd på fingeravtrycksnivå.

Johan Carlström, VD och koncernchef för FPC, kommenterar:

– Vi är glada över att tillkännage den här viktiga kinesiska Design Win tillsammans med WWTT som är en innovativ och kreativ tillverkare av attraktiva tillbehör för mobiltelefoner och surfplattor. Kina har en enorm marknadspotential för många olika mobilprodukter och eftersom Kina har varit FPCs hemmamarknad under lång tid har vi ett mycket bra utgångsläge för att kapitalisera när marknaden för fingeravtryckssensorer i mobila enheter nu exploderar. För operativsystemet Android har WWTT på mycket kort tid utvecklat en rad attraktiva tillbehör för produkter med FPC 1080A-sensorn. Bolaget har kombinerat detta med mycket innovativa säkerhetsapplikationer för konsumentsegmentet. Vi känner oss optimistiska och tror att detta blir en storsäljare för WWTT. Vi förväntar oss att vinna flera DW i Kina under de kommande månaderna.

För ytterligare information kontakta:

Johan Carlström, VD Fingerprint Cards AB (publ), 031-60 78 20, investrel@fingerprints.com

Om World Wide Touch Technology (Holdings) Limited
Bolaget och dess dotterbolag (”WWTT”) är huvudsakligen verksamma inom tillverkning av kapacitiva styrplattor som främst används i bärbara datorer.
Sedan 2007 har WWTT aktivt diversifierat sina produkter för att inkludera kapacitiva styrenheter och moduler för pekskärmar, biometriska enheter för fingeravtrycksidentifiering, trådlösa laddare och plasmalampor.

WWTT har visionen att leverera teknik som förbättrar livskvaliteten och underlättar och förbättrar användarnas vardag. Koncernen strävar efter att använda banbrytande teknologi i sina produkter och implementera strategiska utvecklingsplaner för att utöka sin marknadsandel och marknadsföra en diversifierad produktmix. Bolaget börsnoterades på Hongkong-börsen den 15 december 2010

Om Fingerprint Cards AB (publ)
Fingerprint Cards AB (FPC) utvecklar, tillverkar och marknadsför biometriska komponenter och teknik som genom analys och matchning av individers unika fingermönster fastställer den personliga identiteten. Tekniken utgörs av biometriska sensorer, processorer, algoritmer och moduler som kan användas separat eller i kombination med varandra. De konkurrensfördelar som FPCs teknik erbjuder är bland annat unik bildkvalitet, extrem robusthet, låg strömförbrukning och kompletta biometriska system. Med dessa fördelar och möjlighet till mycket låga tillverkningskostnader kan tekniken implementeras i volymprodukter som smarta kort och mobiltelefoner, där kraven på sådana egenskaper är extremt höga. FPCs teknik används även i produkter för IT och internetsäkerhet, passerkontroll etc.
Fingerprint Cards AB (FPC) är noterat på Nasdaq OMX Stockholm (FING B) och har huvudkontor i Göteborg.

Fingerprint Cards AB (publ) offentliggör denna information enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 30 januari 2013 klockan 16.00.