FPC får order på knappt 1 miljon sensorer för smarta telefoner i Asien

Fingerprint Cards AB (FPC) har fått ytterligare en order, denna gång på närmare en miljon enheter av bolagets linjesensorteknik till marknaden för smarta telefoner och surfplattor i Asien, med omedelbar leverans.

– Så här långt har vi kunnat tillkännage tre mobiltelefonlanseringar i Japan, Sydkorea och Kina. Denna nya order gäller dessa mobiler men dessutom tillkommer tio eller fler mobiltelefoner och surfplattor som vi förväntar oss ska marknadslanseras under det fjärde kvartalet 2013, säger Johan Carlström, VD för Fingerprint Cards AB.

För mer information kontakta: Johan Carlström, VD Fingerprint Cards AB (publ), 031-60 78 20, investrel@fingerprints.com

Fingerprint Cards AB (FPC) utvecklar, producerar och marknadsför biometriska komponenter som genom analys och matchning av individers unika fingermönster fastställer den personliga identiteten. Tekniken utgörs av biometriska sensorer, processorer, algoritmer och moduler som kan användas separat eller i kombination med varandra. De konkurrensfördelar som FPCs teknik erbjuder är bland annat unik bildkvalitet, extrem robusthet, låg strömförbrukning och kompletta biometriska system. Med dessa fördelar och möjlighet till mycket låga tillverkningskostnader kan tekniken implementeras i volymprodukter som smarta kort och mobiltelefoner, där kraven på sådana egenskaper är extremt höga. FPCs teknik används även i produkter för IT och internetsäkerhet, passerkontroll etc.

Fingerprint Cards AB (publ) offentliggör denna information enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 1 oktober 2013 kl. 12.00.