FPC har erhållit DW av kinesisk Tier 2 varumärke för smartphones

Fingerprint Cards (FPC) har vunnit en ny Design Win (DW) för linjesensorn FPC1080A för inbyggnad i smartphones från en av Kinas större Tier 2 tillverkare.

Det kinesiska varumärket som levererar smartphones i Kina samt exporterar till marknader som Indien förväntar sig lansering och produktionsstart under andra halvåret 2013. På grund av den rådande konkurrenssituationen vill designhuset för mobiltelefoner tills vidare förbli anonymt.

– Kina är världens största marknad för smarta telefoner med en förväntad försäljningsvolym på 430 miljoner enheter under 2013. Kinesiska varumärken står redan för en marknadsandel på över 50 procent. Vi öppnade vårt första försäljnings- och supportkontor i ”Greater China” i september 2012 och vi är stolta att redan kunna tillkännage vår sjätte DW för smarta telefoner på den mycket viktiga marknaden ”Greater China”. Tack vare FPCs världsledande kapacitiva fingeravtrycksteknologi, bildkvalitet och låga strömförbrukning har FPC nu etablerat sig som det globalt ledande alternativet för fingeravtryckssensorer i smarta telefoner och surfplattor. Vi förväntar oss att erhålla ytterligare Design Win på den snabbt växande marknaden i ”Greater China” under 2013, säger Johan Carlström, VD och koncernchef för Fingerprint Cards AB.

Johan Carlström, VD för Fingerprint Cards AB (publ), 031-60 78 20, investrel@fingerprints.com

Fingerprint Cards AB (FPC) marknadsför, utvecklar och tillverkar biometriska komponenter och teknik som genom analys och matchning av individers unika fingermönster fastställer den personliga identiteten. Tekniken utgörs av biometriska sensorer, processorer, algoritmer och moduler som kan användas separat eller i kombination med varandra. De konkurrensfördelar som FPCs teknik erbjuder är bland annat unik bildkvalitet, extrem robusthet, låg strömförbrukning och kompletta biometriska system. Med dessa fördelar och möjlighet till mycket låga tillverkningskostnader kan tekniken implementeras i volymprodukter som smarta kort och mobiltelefoner, där kraven på sådana egenskaper är extremt höga. FPCs teknik används även i produkter för IT och internetsäkerhet, passerkontroll etc.

Fingerprint Cards AB (publ) offentliggör denna information enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 30 april 2013, kl. 08.00.