FPC har erhållit sin första Design Win för mobiler på en strategiskt viktig tredje marknad i Asien

FPC har vunnit sin första Design Win (DW) för mobiler på en strategiskt viktig tredje marknad i Asien.

Fingerprint Cards (FPC) har tidigare meddelat att bolaget vunnit flera Design Win (DW) för mobiltelefoner i Japan och Kina och kan nu tillkännage att bolaget dessutom har erhållit sin första DW för mobiltelefoner i ett tredje land i Asien. Den här utmärkelsen gäller en ”smartphone” baserad på en Qualcomm-plattform och lanseringen planeras till andra halvåret 2013. FPC förväntar sig ytterligare telefonmodeller kommer att lanseras av samma kund med FPC:s linjesensorteknologi under 2013 och 2014. På grund av den rådande konkurrenssituationen vill tillverkaren tills vidare förbli anonym.

Johan Carlström, VD och koncernchef för FPC, kommenterar:
– Denna DW har ägt rum på en av världens viktigaste marknader för mobiltelefoner om man ser till storleken på tillverkarna. Vi är mycket glada att vi nu kan tillkännage vår första större Design Win och framgångar på denna strategiskt mycket viktiga marknad. Tack vare FPC:s världsledande kapacitiva fingeravtrycksteknologi, bildkvalitet och låga strömförbrukning har vi nu etablerat oss som ledande alternativ för fingeravtryckssensorer i mobiltelefoner och surfplattor. Vi förväntar oss att erhålla flera DW i det här landet såväl som i andra delar av Asien under de kommande månaderna.

Johan Carlström, VD för Fingerprint Cards AB (publ), 031-60 78 20, investrel@fingerprints.com

Fingerprint Cards AB (FPC) utvecklar, tillverkar och marknadsför biometriska komponenter och teknik som genom analys och matchning av individers unika fingermönster fastställer den personliga identiteten. Tekniken utgörs av biometriska sensorer, processorer, algoritmer och moduler som kan användas separat eller i kombination med varandra. De konkurrensfördelar som FPCs teknik erbjuder är bland annat unik bildkvalitet, extrem robusthet, låg strömförbrukning och kompletta biometriska system. Med dessa fördelar och möjlighet till mycket låga tillverkningskostnader kan tekniken implementeras i volymprodukter som smarta kort och mobiltelefoner, där kraven på sådana egenskaper är extremt höga. FPCs teknik används även i produkter för IT och internetsäkerhet, passerkontroll etc.

Fingerprint Cards AB (publ) offentliggör denna information enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 18 mars 2013 klockan 10.00.

Citat

Johan Carlström, VD Fingerprint Cards