• Fingerprint Cards/

FPC har integrerat sin teknologi för autentisering i Secure Elements vilket möjliggör säkra och bekväma NFC-transaktioner i mobiler och surfplattor.

Fingerprint Cards (FPC) har slutfört integrationen av FPCs algoritmer och linjesensorer i Infineon Technologies inbyggda s.k. Secure Elements. Den primära lösningen kommer bli plug & play för leverantörer av mobila NFC-lösningar och säkerställer säker åtkomst samt säkra transaktioner via mobiler och surfplattor. Den potentiella marknaden och målgruppen för dessa applikationer omfattar flera hundra miljoner enheter under de kommande tre åren.

FPC och Infineon har lagt till fingeravläsningsteknik i Infineons inbäddade hårdvara Secure Element, vilket ytterligare ökar transaktionernas säkerhet. Som en del av detta arbete har FPC gjort specialanpassningar av den biometriska algoritmen med syfte att utföra den kritiska delen av autentiseringen på ett säkert sätt inne i Secure Element (vilken har begränsat minnesutrymme och processorkraft) med bibehållen prestanda. FPC lägger även till bolagets nyutvecklade Android-applikationer för mobil betalning, vilket ger mobilanvändare en användarvänlig lösning för mobil betalning.

Juergen Spaenkuch, VP samt GM Platform Security på Chip Card & Security för Infineon Technologies, kommenterar:
”Vi är mycket glada över samarbetet med Fingerprint Cards. Med Fingerprint Cards får vi ytterligare en samarbetspartner för säkra mobila applikationer. Detta hjälper oss att erbjuda mervärde för våra kunder.”

Kommentar från Johan Carlström, VD för FPC:
”Secure Elements är en viktig komponent när man ska garantera säkra mobila transaktioner och Infineon är världens största leverantör av hårdvaran Secure Elements. Vi ser verkligen fram emot att arbeta tillsammans med Infineon för att garantera 100-procentigt säkra transaktioner i NFC-aktiverade mobiler, surfplattor och andra applikationer. FPCs lösning är unikt positionerad för att fungera i ett Secure Element med dess låga strömförbrukning, begränsade minneskrav och begränsat bruk av processorskapaciteten.”

Om Fingerprint Cards AB (publ)
Fingerprint Cards AB (FPC) utvecklar, producerar och marknadsför biometriska komponenter som genom analys och matchning av individers unika fingermönster fastställer den personliga identiteten. Tekniken utgörs av biometriska sensorer, processorer, algoritmer och moduler som kan användas separat eller i kombination med varandra. De konkurrensfördelar som FPCs teknik erbjuder är bland annat unik bildkvalitet, extrem robusthet, låg strömförbrukning och kompletta biometriska system. Med dessa fördelar och möjlighet till mycket låga tillverkningskostnader kan tekniken implementeras i volymprodukter som smarta kort och mobiltelefoner, där kraven på sådana egenskaper är extremt höga. FPCs teknik används även i produkter för IT och internetsäkerhet, passerkontroll etc.

För mer information kontakta:
Johan Carlström, VD Fingerprint Cards AB (publ), 031-60 78 20, investrel@fingerprints.com
Fingerprint Cards AB (publ), Box 2412, 403 16 Göteborg, www.fingerprints.com
Fingerprint Cards AB (FPC) är noterat på Nasdaq OMX Stockholm (FING B) och har sitt huvudkontor i Göteborg
Fingerprint Cards AB (FPC) offentliggör denna information enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 november 2012 kl. 08.00.