FPC har vunnit sin första Design Win för mobiler i Kina, från ett av landets mest framstående designhus

Fingerprint Cards (FPC) har vunnit sin första Design Win (DW) för linjesensorn FPC 1080A från ett av Kinas mest framstående företag för design av mobiltelefoner.

Designhuset kommer att tillhandahålla smartphones åt ett flertal kinesiska varumärken och massproduktion förväntas starta kring halvårsskiftet 2013. Designhuset sålde ca 30 miljoner mobiler under 2011 och FPC ser en mycket stor potential framöver. Porteringen av hårdvaran är klar och programporteringen till MediaTeks Dual Core 3G/HSPA-plattform för Android, MTK6577, pågår i slutskedet. På grund av den rådande konkurrenssituationen vill designhuset tills vidare förbli anonym.

Johan Carlström, VD för FPC, kommenterar:
”Kina är världens största marknad för smarta telefoner med en prognostiserad volym 2013 kring 430 miljoner enheter. Marknadsandelen för de kinesiska varumärkena överstiger redan 50 procent. Vår lyckade portering till den populära Android baserade plattformen MediaTek MTK 6577 för smarta telefoner öppnar för ytterligare DW på samma plattform i Kina. Vårt försäljnings- och supportkontor för Kina & Taiwan öppnade i september 2012 och vi är mycket nöjda att vi redan nu kan tillkännage vår första större DW och framgång på den världsledande kinesiska marknaden. Tack vare vår världsledande kapacitiva fingeravtrycksteknologi, bildkvalitet och strömförbrukning har nu FPC erhållit positionen som ledande alternativ för fingeravtryckssensorer i mobiltelefoner. Vi förväntar oss att erhålla flera ytterligare DW:s i Kina under de kommande månaderna”.

Johan Carlström, VD för Fingerprint Cards AB (publ), 031-60 78 20, investrel@fingerprints.com

Fingerprint Cards AB (FPC) utvecklar, tillverkar och marknadsför biometriska komponenter och teknik som genom analys och matchning av individers unika fingermönster fastställer den personliga identiteten. Tekniken utgörs av biometriska sensorer, processorer, algoritmer och moduler som kan användas separat eller i kombination med varandra. De konkurrensfördelar som FPCs teknik erbjuder är bland annat unik bildkvalitet, extrem robusthet, låg strömförbrukning och kompletta biometriska system. Med dessa fördelar och möjlighet till mycket låga tillverkningskostnader kan tekniken implementeras i volymprodukter som smarta kort och mobiltelefoner, där kraven på sådana egenskaper är extremt höga. FPCs teknik används även i produkter för IT och internetsäkerhet, passerkontroll etc.

Fingerprint Cards AB (publ) offentliggör denna information enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 13 december 2012 klockan 8:00.