FPC lämnar uppdaterad prognos för 2013 samt preliminär prognos för 2014.

Fingerprint Cards (FPC) lämnar i dag en uppdaterad prognos för 2013, en första prognos för 2014 samt en uppdatering av marknadsutsikterna för 2014 och 2015.

Med anledning av det mycket stora intresset för FPC efter Apples lansering förra veckan av Touch ID samt med anledning av nära förestående möten med investerare och analytiker har styrelsen för FPC beslutat att tillhandahålla en första prognos för 2014 samt en uppdaterad prognos för 2013.

• FPC bedömer att försäljningen för tredje kvartalet 2013 hamnar inom intervallet 27–33 Mkr. Den tidigare prognosen från FPC låg på 20–30 Mkr.
  • FPCs tidigare prognos att försäljningen för fjärde kvartalet 2013 hamnar inom intervallet 30–50 Mkr står fast.
  • Baserat på de rådande marknadsförhållandena förväntar FPC för närvarande att försäljningen för 2014 kommer att överstiga 500 Mkr, med en betydande tillväxt under andra halvåret 2014 jämfört med första halvåret.
  • FPC bedömer att bolaget kommer att redovisa vinst från och med tredje kvartalet 2014 samt att EBITDA-marginalen kommer att öka varje kvartal och överstiga 20 procent för helåret 2014. Den enskilda EBITDA-marginalen för fjärde kvartalet 2014 förväntas ligga närmare 30 procent.
  • FPC bedömer att samtliga OEM-tillverkare av smartphones inom Tier 1 kommer att ha en kapacitiv fingeravtryckssensor i sina flagskeppsmodeller före slutet av 2014.
  • FPC bedömer att marknaden för inbyggda sensorer i konsumentelektronik kommer att överstiga 500 miljoner enheter under 2014.
  • FPC bedömer att marknaden för inbyggda sensorer i konsumentelektronik kommer att överstiga 3 miljarder enheter under 2015.
  • FPC har som målsättning för 2014–­2015, en 60-procentig marknadsandel av smartphones med inbyggda touchsensorer (exklusive Apple).
  • FPC 1020, FPCs nya touchsensor som är optimerad för smartphones och surfplattor, kommer enligt plan lanseras under det första kvartalet 2014
  • Ovanstående bedömningar är beroende av branschens snabba utveckling, med reservation för flera osäkerhetsfaktorer.

Johan Carlström, VD och koncernchef Fingerprint Cards AB (publ), 031-60 78 20, investrel@fingerprints.com

Fingerprint Cards AB (FPC) marknadsför, utvecklar och tillverkar biometriska komponenter och teknik som genom analys och matchning av individers unika fingermönster fastställer den personliga identiteten. Tekniken utgörs av biometriska sensorer, processorer, algoritmer och moduler som kan användas separat eller i kombination med varandra. De konkurrensfördelar som FPCs teknik erbjuder är bland annat unik bildkvalitet, extrem robusthet, låg strömförbrukning och kompletta biometriska system. Med dessa fördelar och möjlighet till mycket låga tillverkningskostnader kan tekniken implementeras i volymprodukter som smarta kort och mobiltelefoner, där kraven på sådana egenskaper är extremt höga. FPCs teknik används även i produkter för IT och internetsäkerhet, passerkontroll etc.

Fingerprint Cards AB (publ) offentliggör denna information enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 23 september 2013 klockan 08.00.