FPC och CT tecknar treårigt leveransavtal och JDA-tillägg

Fingerprint Cards (FPC) och CrucialTec (CT) har tecknat ett treårigt leveransavtal samt gjort ett tillägg till det gemensamma utvecklings- och produktionsavtalet (JDA) som träffades i mars 2012. FPC justerar upp sin prognos för BTP till 30 miljoner sålda enheter under 2013.

Den biometriska modulen (BTP) står nu klar för masstillverkning och finns tillgänglig i många olika färger, former och modeller för att möta det ökande intresset från ledande leverantörer av mobiltelefoner och surfplattor. BTP kommer att tillverkas på CrucialTecs paketeringsanläggning. CT har även finslipat navigeringsfunktionen utifrån bolagets erfarenheter av navigeringsfunktionerna i optiska styrplattor (Optical Trackpad).

FPC har ökat tillverkningstakten av kiselchip som ska användas i de biometriska modulerna. Med tanke på den senaste utvecklingen på marknaden förutspår FPC en avsevärt högre efterfrågan från mobilmarknaden och justerar därför den förväntade försäljningsvolymen till 30 miljoner enheter för 2013 från den tidigare prognosen på 20–40 miljoner enheter under perioden 2012–2014. FPC har även färdigställt porteringen av drivrutiner för flera stora mobiltelefonplattformar vilket gör att det går fortare att marknadsföra mobiltelefoner och surfplattor mot kunderna.

I mars 2012 tecknade FPC och CT ett gemensamt utvecklings- och produktionsavtal (JDA). Sedan dess har CT integrerat FPCs linjesensorchip i den biometriska modulen och utformar för närvarande produkten för flera ledande aktörer inom mobiltelefoni och surfplattor. Sedan förvärvet av FPCs konkurrent Authentec har det redan stora BTP-intresset hos leverantörer av mobiltelefoner och styrplattor ökat väsentligt.

Kommentar från Charles Ahn, VD för CrucialTec
”Samarbetet mellan de två bolagen har varit mycket framgångsrikt. Med omfattande erfarenhet av modulisering och stärkt marknadsföring kommer CrucialTec att bidra till det här samarbetet och erbjuda en viktig produkt till kunderna”.

Kommentar från Johan Carlström, VD för FPC:
”Samarbetet mellan FPC och CrucialTec har varit mycket framgångsrikt och BTP-lösningen, som klart och tydligt har varit attraktiv för merparten mobiltillverkare, har blivit det självklara valet inom mobilindustrin. CrucialTec har skapat en enastående paketering och en estetiskt tilltalande produkt i flera utföranden utifrån kundernas behov samt utmärkta navigeringsfunktioner. FPC bidrar med världsledande biometri, stabila drivrutiner, algoritmer och kreativa Android-appar. Samarbetet mellan FPC och CT utgör en mycket stark kombination och vi strävar efter att bli förstahandvalet under 2013 på den växande marknaden för biometri i mobiler och surfplattor”.

Om CrucialTec (publ)
CrucialTec är en helhetsleverantör av lösningar för inmatningsenheter och levererar mobila styrplattor (Mobile Trackpad, MTP), paketeringsmoduler och en innesluten TSP-lösning och IC-kretsstyrning (Matrix Switching TSP). CrucialTec lanserade världens första mobila optiska styrplatta, kallad Optical Trackpad, 2006, och har levererat totalt 200 miljoner enheter till världens ledande mobiltillverkare. I dag har bolaget en marknadsandel på 95 procent som leverantör av produkter till bolag som säljer till privatpersoner, som Samsung & LG, och ledande mobiltillverkare världen över, som RIM, Motorola, Sony, HTC, Sharp och många andra.
I och med lanseringen nyligen av biometriska moduler, BTP, breddar CrucialTec sitt produktsortiment inom MTP.
Förutom styrplattor ingår även världens enda blixtmodullösning för mobilkameror i bolagets produktsortiment. Lösningen förbättrar ljuseffektiviteten för bättre bildkvalitet. Under 2011 arbetade CrucialTec om sin affärsmodell för att även inkludera en verksamhet för pekskärmar efter introduktionen av pekskärmspanellösningen Matrix Switching och styrande IC. Konkurrenskraften förbättras som ett resultat av produktionskostnaderna och tillverkningsprocesserna samt den allra senaste tekniken som skiljer sig från övriga TSP-lösningar.

Fingerprint Cards AB (FPC) utvecklar, tillverkar och marknadsför biometriska komponenter och teknik som genom analys och matchning av individers unika fingermönster fastställer den personliga identiteten. Tekniken utgörs av biometriska sensorer, processorer, algoritmer och moduler som kan användas separat eller i kombination med varandra. De konkurrensfördelar som FPCs teknik erbjuder är bland annat unik bildkvalitet, extrem robusthet, låg strömförbrukning och kompletta biometriska system. Med dessa fördelar och möjlighet till mycket låga tillverkningskostnader kan tekniken implementeras i volymprodukter som smarta kort och mobiltelefoner, där kraven på sådana egenskaper är extremt höga. FPCs teknik används även i produkter för IT och internetsäkerhet, passerkontroll etc.

För mer information, kontakta:
Fingerprint Cards AB (publ), Box 2412, 403 16 Göteborg, www.fingerprints.com
Fingerprint Cards AB (FPC) är noterat på Nasdaq OMX Stockholm (FING B) och har sitt huvudkontor i Göteborg.

Fingerprint Cards AB (FPC) offentliggör denna information enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 29 november 2012 klockan 8:00.