FPC öppnar kontor i Seoul i Sydkorea och anlitar Senior Sales Executive

Fingerprint Cards (FPC) har öppnat sitt första sälj- och supportkontor i Seoul och anlitat Paul Kim som Senior Sales Exceutive. Den viktigaste uppgiften för kontoret i Sydkorea blir att expandera FPCs verksamhet i landet samt att bistå med support till kundbasen.

Sydkorea är tillsammans med Japan, Kina, Taiwan och Nordamerika FPCs viktigaste marknader. Som en följd av FPCs framgångar i Sydkorea under 2012, vilka innefattar det redan offentligjorda samarbetet med CrucialTec, behöver koncernen förstärka sin organisation i Asien med ett sälj- och supportkontor i Seoul. Andra uppgifter blir att hjälpa FPCs distributörer i Sydkorea.

Paul Kim, som utsetts till chef för FPC i Sydkorea, har en gedigen bakgrund inom telekommunikation och IT. Han kommer närmast från Nanoradio där han var landschef för Sydkorea. Paul har även arbetat som landschef för CSR Korea, som VD för LSI Logic samt som försäljningschef på Texas Instruments Korea.

Johan Carlström, VD för FPC, kommenterar: ”FPCs verksamhet i Sydkorea kommer att kunna växa betydligt och vi kommer kunna ge ännu bättre support till kunder och distributörer i Sydkorea genom vårt nyöppnade kontor i Seoul och att vi anlitat Paul Kim. FPCs starka produktportfölj kommer tillsammans med Pauls omfattande erfarenhet och kontaktnätverk att ytterligare stärka vår position och förbättra våra affärsmöjligheter i Sydkorea.”

Fingerprint Cards AB (FPC) utvecklar, tillverkar och marknadsför biometriska komponenter och teknik som genom analys och matchning av individers unika fingermönster fastställer den personliga identiteten. Tekniken utgörs av biometriska sensorer, processorer, algoritmer och moduler som kan användas separat eller i kombination med varandra. De konkurrensfördelar som FPCs teknik erbjuder innefattar bland annat unik bildkvalitet, extrem robusthet, låg strömförbrukning och kompletta biometriska system. Med dessa fördelar och möjligheten till mycket låga tillverknings­kostnader kan tekniken implementeras i volymprodukter som smarta kort och mobil­telefoner, där kraven på sådana egenskaper är extremt höga. FPCs teknik används även i produkter för IT och internetsäkerhet, passerkontroll etc. Fingerprint Cards AB (FPC) är noterat på Nasdaq OMX Stockholm (FING B) och har sitt huvudkontor i Göteborg.

Fingerprint Cards AB (publ) offentliggör denna information enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 8 januari 2013 klockan 08.00.